جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

۲۵ آبان: در شهر چه گذشت؟!


۲۵ آبان: در شهر چه گذشت؟!
در چند سال اخیر شیوع بیماری‌هایی نظیر ایدز و هپاتیت موجب شده است که در بیمارستان‌ها و سایر مراکز درمانی قوانین سختگیرانه‌تری در مورد رعایت اصول بهداشتی به اجرا گذاشته شود.
برای مثال در مورد انجام تزریقات ،پرسنل موظف هستند که حتما برای هر بار تزریق دستکش یکبار مصرف خود را تعویض کنند تا به این ترتیب از تماس احتمالی خون بیمار با دست پرسنل جلوگیری شود.
اما متاسفانه در برخی موارد مشاهده می‌شود که برای چند تزریق تنها یک دستکش مورد استفاده قرار می‌گیرد. از سوی دیگر گاهی هم اتفاق می‌افتد که در برخی مراکز درمانی پرسنل دستکش به دست نکرده و بدون آن اقدام به تزریق می‌کنند.
با توجه به هشدار‌های مکرر در خصوص امکان انتقال بیماری از طریق تماس دست با خون آلوده، لازم است تا مسئولان مراکز درمانی با وسواس بیشتری در مورد رعایت اصول بهداشتی از جمله استفاده از دستکش و تعویض آن، عمل کنند.
● کنجکاوی در صحنه تصادف
هرچند تصادفات رانندگی در به وجود آمدن ترافیک های سنگین نقش زیادی دارند اما رانندگان گذری و کنجکاو که به تماشای صحنه‌های تصادف به شدت علاقه‌مندند، یک گره کور به این ترافیک می‌زنند که به سختی قابل باز شدن است.
در واقع این اقدام رانندگان موجب می‌شود علاوه بر خطی که در آن تصادف اتفاق افتاده، دیگر خطوط بزرگراه یا خیابان نیز دچار ترافیک شوند.
از سوی دیگر خیلی از رانندگان هم که شاید تمایل نداشته باشند این صحنه را تماشا کنند به اجبار پشت صفی از خودرو‌ها که در حال نقد و بررسی صحنه هستند، معطل می‌مانند.
این در حالی است که برخی از رانندگان اینقدر سرگرم مشاهده تصادف می شوند که به کلی خودرو را متوقف می‌کنند.
با توجه به دردسرساز بودن این اقدام رانندگان، برخورد قاطع ماموران راهنمایی و رانندگی با آن ضروری به نظر می‌رسد.
● تابلوهای مه آلود
شاید تا چند هفته دیگر تابلو‌ها نیز به فهرست اعلام وضعیت هوای شهرها اضافه شوند. برای نمونه، تابلو‌های مه آلود و معیوبی که در شهر وجود دارند ممکن است تا هفته و بلکه ماه‌ها به همین صورت باقی بمانند.
این مه‌‌آلودگی که ناشی از پرتاب نارنجک‌ و شیطنت‌های کودکانه و گاهی بزرگسالانه است، تشخیص مسیر را برای راننده‌ها مشکل می‌کند. تجربه نشان می‌دهد با سرد شدن هوا فعالیت غیرورزشی پرتاب کنندگان نارنجک ابعاد گسترده‌تری به خود می‌گیرد.
این در حالی است که در این فصل خطر توقف خودرو‌ها در جاده به علت سردرگمی برای یافتن مسیر بیشتر است.
لغزندگی جاده‌ها، نبود دید کافی و بالاخره کاهش کارایی سیستم ترمز خودرو از جمله دلایلی است که خطرات در خصوص توقف ناگهانی( به علت نامشخص بودن محتویات تابلو) در مسیر و احتمال تصادف را افزایش می‌دهد.
● رگبار پراکنده در اتاق پذیرایی
خوردن یک فنجان چای در بعد ازظهر بارانی، آنهم پشت پنجره اتاق پذیرایی بسیار دلچسب است. اما چنانچه سقف خانه هم بغضش بتکرد و تمام اتاق را به قول کارشناسان هواشناسی تلویزیون رگبار پراکنده‌ای فراگیرد، حکایت دیگری است.
در این زمان اگر فرد، بالای سرش پشت بام باشد، تکلیفش روشن است و کارش به عایقکار می‌افتد. اما اگر بالای سرش، طبقه دیگری و به قول معروف همسایه‌ای بد قلق باشد سر و کارش با قرص سر درد و دیازپام چندین و چند میلی است.
بدین معنی که گاهی اوقات همسایه‌های بی‌ملاحظه به خراب شدن عایق کف حمام، دستشویی و بالاخره تراس و غیره توجهی نمی‌کنند.
بدین ترتیب آب از این بخش معیوب راهی سقف همسایه پایینی می‌شود. ابتدا سقف نم‌داده وسپس همان‌طور که در عکس مشاهده می‌کنید کنده‌کاری‌های غیر هنری زشتی روی این بخش از خانه همسایه بخت برگشته ایجاد می‌شود.
جالب اینجاست که در چنین مواقعی پاسخ همسایه‌های بدقلق این است که به ما ارتباطی ندارد، این مشکل خودتان است
منبع : همشهری آنلاین


همچنین مشاهده کنید