جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

چند سطر درباره ائل گلی


چند سطر درباره ائل گلی
پرسه در استخر مردم
«این آبگیر در اوایل حكومت قاجار، ملك یك سلسله از سادات تبریز و انباشته از خاك و ریگ بود. قهرمان میرزا، پسر هشتم عباس میرزا آن ملك را در مقابل سالی سی و پنج خروار غله خرید و در آبادانی و عمران آن همت گماشت.»
بعید است كسی مسافر تبریز باشد و زیبایی های آبگیر ائل گلی را نادیده بگیرد. در جنوب شرقی تبریز، بر دامنه تپه ای، دریاچه ای بی نظیر و تماشایی قرار دارد و در وسط آن عمارت باشكوه دوطبقه ای كه تاریخ بنایش معلوم نیست. در سمت جنوبی شاه گلی (استخر شاه) سابق و ائل گلی (استخر مردم) فعلی و از وسط استخر خیابانی كشیده شده كه استخر را به شبه جزیره ای تبدیل كرده است و تنها راه دسترسی به عمارت همان خیابان است.
ساختمان دریاچه یك كلاه فرهنگی دوطبقه است كه حالا از آن به عنوان رستوران استفاده می شود.
در سال ۱۳۰۹ كه هنوز استخر و طبقه پایین عمارت سالم مانده بود، از طرف شهرداری تبریز تعمیر شد و از اواخر اردیبهشت، آن را به گردشگاه عمومی تبدیل كردند.
در جنوب ائل گلی، تپه ای قرار دارد كه آن را پله بندی كرده اند و آب مانند آبشار از آن جاری است. اطراف استخر درختان قدیمی زیبایی قرار گرفته كه انعكاس آن در آب استخر، زیبایی ائل گلی را دوچندان می كند. اطراف دریاچه تپه های بزرگ و كوچك زیادی قرار دارد كه همه را چمن كاری و گل كاری كرده اند و بازدید كنندگان می توانند چادری بزنند و چای بنوشند و موسیقی تركی گوش كنند.
بعد از پیروزی انقلاب، بنای ائل گلی تعطیل شد، اما پس از مدتی دوباره راه اندازی اش كردند.
علاوه بر ائل گلی، تبریز دیدنیهای فراوان دیگری هم دارد كه موزه آذربایجان یكی از آنهاست. از در قدیمی و كنده كاری شده موزه كه بگذریم، غبار عتیقه ها، مشام را پر می كند. ظرفهای سفالی لعابی و برنزی، جواهرات زنان باستان و سكه های سلسله های مختلف حاكم بر ایران در قبل و بعد از اسلام.
در گوشه ای از موزه، اسكلت زن و شوهری مربوط به ۲۰۰۰ سال پیش قرار گرفته كه در همان تپه های اطراف تبریز پیدا شده اند.
مهرهای شخصیت های حكومتی با قدمت چند هزار ساله و چندصد ساله در گوشه دیگری از موزه به چشم می خورد.
اما طبقه پایین موزه، نگارخانه زیبایی است كه ۱۰ مجسمه گچی از آثار یكی از هنرمندان آذربایجانی را در خود جای داده است و در نوع خود بی نظیر است.
تبریز، یكی از شهرهایی است كه هموطنان ارمنی زیادی در آن زندگی می كنند، كلیساهای قدیمی و زیبا از جمله جاهای دیدنی دیگری است كه مسافران بازدید آنها را فراموش نمی كنند.

مائده بلورچیان
منبع : روزنامه ایران


همچنین مشاهده کنید