پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

عدم کارآیی شربت‌های سرفه و سینه درد


مطالعات نشان می دهد، اغلب محصولات مخصوص سرماخوردگی و درمان سینه درد و سرفه كه برای بیماران تجویز می شود، كارآیی لازم را ندارد. البته این بدان معنا نیست كه این محصولات اصلاً فوایدی ندارد، اما شواهدی وجود ندارد كه این داروها حتی بتواند یك سرماخوردگی ساده و رایج را به طور كل درمان كند.
سرفه یكی از علائم رایج سرماخوردگی است و اكثر بیماران برای درمان سرفه مجبور می شوند به پزشك مراجعه كنند. اما شواهدی وجود دارد كه از میان تمام داروهای مخصوص درمان این بیماری شربت های آنتی هیستامین مثل دیفین هیدرامین كه دارای دكونژستان است، نسبت به اقلام دیگر مؤثرتر و مفیدتر است.
البته استفاده از داروهایی مثل كدئین و دكسترومتورفان نیز كه برای درمان سرفه و سرماخوردگی تجویز می شود، در میزان (دوز) پایین می تواند كارآیی داشته باشد. چنانچه بیماری بدون داشتن علائم آبریزش بینی دچار سرفه شد، جای نگرانی نیست، زیرا این سرفه و سینه درد ظرف مدت سه هفته بهبود پیدا می كند. پزشكان تزریق واكسن سیاه سرفه را به افراد بالای ۶۵ سال توصیه می كنند، اثر این واكسن تا ۱۰ سال باقی می ماند. در عین حال مصرف داروهای ضد سرفه مخصوص بزرگسالان را برای كودكان ۱۴ سال و جوانتر مضر می دانند و این كودكان باید برای درمان سرفه و سینه درد حتماً به پزشك مراجعه كنند و از هر دارویی استفاده نكنند.
منبع : روزنامه ایران


همچنین مشاهده کنید