پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

خدمات الکترونیکی حضوری


خدمات الکترونیکی حضوری
۱) هدف از راه‌اندازی دولت الکترونیکی، کاهش مراجعات حضوری مردم به دستگاه‌ها و بخش‌های خدماتی دولت برای کاستن از میزان آلودگی‌های زیست محیطی، بار ترافیک و تسهیل و تسریع ارایه خدمات به شهروندان و مهم‌تر از همه، ایجاد شفافیت اطلاعاتی در مورد عملکرد دولت است.
۲) چندی پیش خبر رسید که مجتمع قضایی عدالت، به عنوان نخستین دادگاه الکترونیکی کشور، آغاز به کار کرده است و در این مجتمع تمام امور به صورت الکترونیکی انجام می‌گیرد. این یکی از گام‌های دولت ایران برای تحقق شعار آرمانی دولت الکترونیکی است.
۳) خبرنگار «فناوران»، برای تهیه گزارش از اولین مجتمع قضایی- الکترونیکی کشورمان به یکی از شمالی‌ترین نقاط تهران (میدان تجریش) می‌رود و پس از چند ساعت، دست خالی به دفتر روزنامه برمی‌گردد.
از او خواسته‌اند تا برای تهیه گزارش‌ از این دادگاه الکترونیکی که اصولا می‌باید «کاغذبازی» را از فرآیندهای کاری خود حذف کرده باشد، یک معرفی‌نامه [کاغذی] از روابط عمومی دادگستری استان تهران بیاورد. روابط عمومی نیز از وی یک معرفی‌نامه [باز هم کاغذبازی] از دفتر روزنامه می‌خواهد (البته حضوری، ارسال از طریق نمابر هم قبول نیست!) در نهایت باید از مجتمع قضایی امام خمینی(ره) (در مرکزی‌ترین نقطه این کلان‌شهر شلوغ) یک مجوز دریافت کند تا روابط عمومی دادگستری جواز تهیه گزارش به او بدهد والخ...
۴) نیروی انتظامی، با هدف ایجاد پیشخوان دولت الکترونیکی دفاتر «پلیس +۱۰» را در سطح شهر تهران راه‌اندازی می‌کند. با وجود این دفاتر دیگر نیازی نیست برای گرفتن خلافی خودروتان به پاسگاه‌های راهنمایی و رانندگی مراجعه کنید. با این حال، برای دریافت این خدمات می‌باید کلی طی طریق کرده تا به یکی از چهل دفتر پلیس+۱۰ برسید. چون نمی‌توانید در هر زمان و هر مکانی از طریق شبکه اینترنت به این خدمات دسترسی پیدا کنید.
۵) دولت الکترونیکی که یکی از برنامه‌های مهم و جدی دولت به شمار می‌رود، تفاوت چندانی با دولت غیرالکترونیکی ندارد، ‌مگر در پسوند الکترونیکی که ما کاربردش را نفهمیدیم!

کوروش شمس
منبع : روزنامه فناوران


همچنین مشاهده کنید