پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا

به یادگیری نوزاد خود کمک کنید


نوزاد از زمانی كه به دنیا می آید، آماده یادگیری است و از لحظه‌ای كه چشمانش را باز می كند، حسهای او برای شناسایی محیط اطرافش كاملاً فعال هستند.
چگونه می توانیم به نوزاد خود در یادگیری كمك كنیم؟
مغز نوزاد در دو ماهه اول زندگی سریعتر از هر زمان دیگری رشد می كند و تمام تشویقها و صحبتهایی كه با او می شود، می تواند به یادگیری بیشتر او كمك كند.شما به میلیونها جزء عصبی او كه «سنیپس» نامیده می شود و با هم مرتبط هستند، كمك می كنید كه این «سنیپسها» قدرت یادگیری و لذت بردن او از زندگی را افزایش می دهد و برای این كار نوزاد به چیز پیچیده ای نیاز ندارد و به تنها چیزی كه از جانب شما نیازمند است، توجه و عشق زیاد و بیش از حد شماست.در اینجا راهكارهای ساده ای به شما برای كمك به این تحولات ارائه می دهیم.
▪ صحبت كردن و برقراری ارتباط
بهترین كاری كه می توان برای كمك به یادگیری نوزاد انجام داد، ارتباطهای چشمی گوناگون و صحبت كردن با نوزاد است. باید با حركات متفاوت چشم سعی كرد حالتهای مختلف را به نوزاد یاد داد، حتی نوزادهای خیلی كوچك نیز قادر هستند تنهای (تونهای) مختلف صدا را از هم تشخیص بدهند و اطلاعات را ذخیره كنند و الگوهای مختلف گفتاری را ذخیره و بعداً هنگام صحبت كردن از آن استفاده كنند. هنگام صحبت كردن با نوزاد در بین حرفهای خود از مكثهای كوتاه استفاده كنید. شما با این كار نحوه صحبت كردن و مكالمه را به نوزاد خود یاد می دهید و او هنگام سكوت شما، با لبخند به شما پاسخ می دهد. نوزاد گوش دادن به آهنگها و شعرهایی را كه شما با تن صداهای مختلف برایش می خوانید، بسیار دوست دارد. زمانی كه شما به طور همزمان با نوزاد خود صحبت می كنید و سعی می كنید به صداهای او گوش كنید، نوزاد این حقیقت را در می یابد كه شما برای او زمان می گذارید و از بودن با او لذت می برید و این نكته ای است كه باعث رشد اعتماد به نفس و اطمینان خاطر او می شود.
نوزاد را بغل كنید و در آغوش بگیرید
همانطور كه می دانیم، گریه كردن نوزاد امری طبیعی است و اما از آن لذت نمی برند و مسلماً شما هم از این مسأله راضی نیستید. بنابراین هنگامی كه نوزاد گریه می كند، احساس ناتوانی و بیچارگی می كند و اگر شما او را از روی زمین یا گهواره بلند كنید و برای مدت كوتاهی در آغوش بگیرید و نوازش كنید، نوزاد سریع یاد می گیرد كه موقع ناراحتی و مصیبت كسی را دارد كه نوازشش كند، كمكش كند و چنانچه پس از آرام كردن او كنارش بنشینید، او احساس امنیت و آرامش را سریعتر یاد می گیرد.
اسباب بازیهای مناسب برای او انتخاب كنید
متناسب با سن نوزاد، باید برایش اسباب بازیهای مناسب انتخاب كرد.
این نكته حائز اهمیت است كه اسباب بازیهای متناسب با مراحل تحول و رشد نوزاد، برایش خریداری شود. به طور مثال، نوزاد ۵ ماهه، عروسكهایی را كه از بافتهای نرم و متفاوت درست شده باشد، دوست دارد.
نگاه كردن به تصاویر كتابها
حتی نوزادان خیلی كوچك نیز از اینكه كنار شما بنشینند و به تصاویر مختلف كتابها نگاه كنند، لذت می برند. آنها با مرور زمان، هر روز چیز تازه ای از خلال كتابها یاد می گیرند. مثل حیوانات و اسباب بازیهای مختلف. كتابهایی كه تصاویر برجسته داشته باشند، برای یادگیری نوزادان مؤثرترند.
تجربه كردن چیزهای جدید
هر روز، مقداری از وقت خود را به بیرون رفتن همراه نوزاد خود اختصاص دهید. مثلاً به پارك یا فروشگاهها، منزل دوستان و اقوام خود بروید، یا حتی همراه وی زمانی را به پیاده روی اختصاص دهید. تغییرات مكانی و موقعیتها برای یادگیری نوزاد بسیار مؤثر و مفید است.

ترجمه: معصومه فیلی
منبع : روزنامه ایران


همچنین مشاهده کنید