جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

۲۲ آبان: در شهر چه گذشت؟!


۲۲ آبان: در شهر چه گذشت؟!
تقریبا روزی نیست که در رسانه‌ها، خبری در مورد مضرات مصرف نوشابه مشاهده نکنیم.
اما با وجود تمام مضرات، این نوشیدنی خوشمزه طرفداران بسیار زیادی دارد که طعم دلچسب آن را در مقابل مضراتی که برای بدن به همراه دارد به جان می‌خرند.
در واقع برای خیلی‌ها غذا خوردن بدون نوشیدن نوشابه معنایی ندارد. اما اخیرا برخی از رستوران‌ها دست به ابتکار جالبی زده‌اند تا مشتریان خود را وادار کنند به جای نوشابه، نوشیدنی‌های مفیدی نظیر آبمیوه‌های طبیعی را مصرف کنند.
به همین منظور این رستوران‌ها نوشابه را از منوی خود حذف کرده و به جای آن، آب‌معدنی و آبمیوه‌های طبیعی را به مشتریان خود پیشنهاد می‌دهند.
به این ترتیب مشتریان گزینه‌ای جز سفارش یکی از این نوشیدنی‌ها ندارند و دست کم یک وعده غذایی خود را بدون نوشابه صرف می‌کنند؛
هر چند که قیمت درج شده روی آب معدنی و آبمیوه‌های عرضه‌شده در برخی مواقع بسیار کمتر از قیمت درج شده روی منوی رستوران است.
● پیامک زدن در حال رانندگی
در حالی که در بسیاری از کشور‌های جهان استفاده از تلفن همراه در طول رانندگی ممنوع است و حتی برخی از شهر‌ها پیامک زدن در حال راه رفتن را هم ممنوع کرده‌اند، بسیاری از رانندگان در کشور ما با وجود ممنوعیت استفاده از تلفن همراه در حال رانندگی از این وسیله استفاده می‌کنند.
برخی از رانندگان نه تنها با تلفن همراه صحبت می‌کنند بلکه به پیامک زدن هم مشغول می‌شوند و این در حالی است که خطر این کار بیش از صحبت کردن با تلفن همراه است زیرا راننده باید به صفحه تلفن خود نگاه کند.
به این ترتیب حواس او پرت شده و برای خود و دیگران دردسر ایجاد می‌کند. خوب است که ماموران راهنمایی و رانندگی همانند گذشته با این اقدام رانندگان به شدت برخورد کنند تا این تخلف به رویه تبدیل نشود.
● تیرهای فراموش شده
در حالی که صرفه‌جویی در مصرف برق همچنان در صدر شعار‌های بابا برقی است، لامپ تعدادی از تیرهای چراغ برق فراموش شده و در تمامی طول روز روشن می‌ماند.
جالب اینکه تعداد این تیر‌ها کم نیست و در جای جای شهر می‌توان تیر‌هایی را وسط کوچه و خیابان حتی وسط بزرگراه مشاهده کرد که به صورت ۲۴ ساعته نورافشانی می‌کنند.
این در حالی است که در عوض لامپ تیر‌های چراغ برق تعدادی از بزرگراه‌های شهر خاموش است. هر شب در این بزرگراه‌ها و خیابان‌ها، مسیر‌های چندصدمتری در خاموشی به سر می‌برد و به طور حتم این مسیرها در نبود روشنایی تیر‌های چراغ برق، میزبان مخاطرات و حوادث رانندگی می‌شوند.
در چنین شرایطی تشخیص مسیر برای افراد کهنسال یا افرادی که دید کمی در شب دارند، بسیار مشکل است و اغلب آنها در خیابان‌های تاریک توانایی رانندگی ایمن و بی‌خطر را ندارند.
به هر حال انتظار می‌رود که به جای روشن ماندن لامپ‌ تیرهای چراغ برق درطول روز، چراغ‌های بزرگراه‌ حتی به صورت یکی در میان درشب روشن باشد.
● رعد و برق در آسمان صاف
اگر فکر می‌کنید شنیدن صدای رعد در آسمان صاف و بدون ابر پدیده بسیار نادر و جالبی است، کاملا در اشتباهید.
ساکنانی که در نزدیکی محل سکونت یا کار آنها یک کامیون تیرآهن خالی شده و صدای رعدآسا و گوشخراش آن‌را شنیده‌اند به هیچ‌وجه با شما موافق نیستند.
البته صدای گوشخراش خالی‌شدن تیرآهن در روز، گلی بود که به سبزه شبانه‌شدن آن نیز آراسته شد؛ بدین معنی که سال‌ها پیش که کامیون‌ها و تریلر‌ها مجاز به تردد روزانه در شهر بودند این نقل و انتقال‌های پرسر و صدا در طول روز انجام می‌شد.
اما در سال‌های اخیر و با غیرمجاز شدن تردد روزانه آنها،‌ تیرآهن‌ها به صورت شبانه تخلیه و بارگیری می‌شوند. به همین دلیل خواب شبانه شهروندان در زمان این نقل و انتقال به کل تعطیل می‌شود.
بنابراین چنانچه مسئولان به منظور کاهش آلودگی صوتی ناشی از این جابه‌جایی‌ها، طرح‌هایی ارائه و اجرا کنند، شاید دیگر چنین رعد‌هایی در آسمان شهر طنین‌انداز نشود.
منبع : همشهری آنلاین


همچنین مشاهده کنید