جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

هر ۳ماه یک بار جعبه داروها را بررسی کنید


هر ۳ماه یک بار جعبه داروها را بررسی کنید
امروزه در بیشتر منازل مقداری دارو نگهداری می شود و این داروها معمولا در یخچال و یا در جعبه کمک های اولیه گذاشته می شوند.
این داروها ممکن است در مواردی غیر از موارد منطقی مصرف شود و علاوه بر آن خطر مصرف داروهای فاسد و تاریخ گذشته را به همراه داشته باشد. علاوه بر این، امکان مصرف این داروها توسط کودکان یا افرادی که اختلالات روحی دارند نیز وجود دارد. بنابراین ضررهای نگهداری دارو در منزل در بسیاری از موارد می تواند بیشتر از فواید آن باشد.
در صورت نگهداری دارو در منزل باید شرایط نگهداری رعایت شود:
داروهای بدون برچسب و یا داروهای فله ای را هرگز در منزل یا محل کار نگهداری نکرده و آنها را دور بیندازید.
▪ حداقل هر سه ماه یک بار تمام داروهای موجود در منزل را از نظر تاریخ مصرف بررسی و داروهای تاریخ گذشته را در سطح آشغال بیندازید.
▪ به شرایط نگهداری دارو که روی جعبه دارو یا در بروشور آن ذکر شده توجه کنید. همچنین باقی مانده محلول سرم، قطره و شربت هایی که به طور ناقص مصرف شده اند قابل نگهداری نبوده و باید دور ریخته شوند.
▪ داروها را حتما در محلی مناسب و دور از گرما، رطوبت و نور مستقیم آفتاب قراردهید. محل نگهداری داروها باید دور از دسترس کودکان کنجکاو باشد.
▪ بهتر است لیستی از داروهای موجود در منزل تهیه شود و در محل نگهداری داروها نصب و هرچند وقت یک بار این لیست بازبینی شود.
(توصیه می شود تاریخ انقضای هر دارو هم در این فهرست نوشته شود.)
اگر دارویی را نمی شناسید، در منزل نگه ندارید؛ چرا که این نوع داروها را می توان به هلال احمر یا مؤسسات خیریه اهدا کرد. داروها را به افراد فقیر و محتاج ندهید زیرا ممکن است آنها را خودسرانه مصرف کنند و خطراتی متوجه آنها شود.
▪ مصرف خودسرانه دارو و یا تجویز دارو برای دیگران مجاز نیست و برای استفاده از داروهای موجود در منزل، هر بار با پزشک خود مشورت کنید.
▪ سرنگ و یا دستکش استریل دارای تاریخ انقضای مصرف هستند. پاره شدن کاغذ پوشش سرنگ و دستکش سبب غیر استریل و غیرقابل استفاده شدن آنها می شود.
▪ شربت آنتی بیوتیک پودری که درب آن باز شده و بیش از دو هفته از نگهداری آن گذشته است قابل مصرف نمی باشد.
▪ محلول دارویی که غلیظ شده، تغییر رنگ داده و یا بو و طعم آن تغییر کرده است غیرقابل مصرف است. همچنین پماد و کرمی که ترک خورده، سفت شده و یا نشست کرده است و آسپرینی که بوی سرکه گرفته باید دور ریخته شوند.
کپسول و قرصی که ترک خورده، نرم شده یا بهم چسبیده و تغییر رنگ داده است قابل مصرف نیستند.
▪ اکثر داروها باید در مکانی خشک، خنک و دور از تابش مستقیم نور آفتاب نگهداری شوند، تعدادی از اقلام دارویی باید در یخچال نگهداری شوند که بر روی بروشور آن ذکر شده است.
▪ هر دارو را در بسته بندی خود نگهداشته و از دسترس اطفال دور نگهدارید. همچنین در زمان خرید دارو به تاریخ انقضاء آن توجه کنید؛ به طوری که علامت اختصاری Exp Date نشان دهنده تاریخ انقضاء دارو می باشد.
چنانچه دارویی مصرف می کنید و داروی جدیدی برای شما تجویز شد حتما با پزشک معالج و یا مسئول فنی داروخانه مشورت کنید.
منبع : روزنامه کیهان


همچنین مشاهده کنید