شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

چاره خشکی دهان


چاره خشکی دهان
خشکی دهان یکی از شایع‌ترین مشکلاتی است که افراد از آن گلایه‌مند هستند. خشکی مداوم دهان می‌تواند روی طعم غذا و حتی سلامت دندان‌های شما تاثیر بگذارد. اگر چه عوامل بسیاری می‌توانند موجب خشکی دهان شوند اما اغلب اوقات این حالت به علت عوارض جانبی داروها به وجود می‌آید...
بزاق دهان شما اعمال زیادی انجام می‌دهد، از همه قابل توجه‌تر این است که بزاق، صحبت کردن را آسان‌تر می‌کند، همچنین توانایی احساس طعم غذا را افزایش داده، عمل بلع را آسان‌تر کرده و به هضم غذا کمک می‌کند. بزاق دهان شما همچنین می‌تواند غذا را از دندان‌های شما بشوید و آنها را دور کند و در نتیجه رشد باکتری‌ها را که می‌توانند مینای دندان را حل کنند محدود نماید. اکنون شاید برایتان این سوال پیش آید که یک فرد سالم روزانه چه قدر بزاق تولید می‌کند. در پاسخ به این سوال باید گفت که افراد سالم روزانه حدود ۱۴۰۰ سی‌سی بزاق تولید می‌کنند. به طور معمول افراد متوجه تولید بزاق نمی‌شوند مگر وقتی که تولید آن بسیار کم شود که در این حالت خشکی دهان روی می‌دهد. زمانی تصور می‌شد که خشکی دهان بخشی از روند کهولت سن است اما امروزه مشخص شده که بیشتر موارد خشکی دهان به داروهای مصرفی به وسیله افراد سالمند ارتباط دارد و نه سن آنها. از جمله داروهایی که احتمال بیشتری دارد این مشکل را ایجاد کنند بعضی داروهای ضدافسردگی و اضطراب، آنتی‌هیستامین‌ها، داروهای ضد فشارخون، داروهای ضد اسهال، شل‌کننده‌های عضلانی، داروهای مورد استفاده در بی‌اختیاری ادرار و بیماری پارکینسون هستند.
علت دیگر خشکی دهان درمان سرطان است. داروهای شیمی‌درمانی می‌توانند ماهیت بزاق و مقدار تولید آن را تغییر دهند و پرتودرمانی به ناحیه سر و گردن قادر است به غدد بزاقی لطمه وارد کند. علاوه بر اینها مصرف سیگار و یا جویدن تنباکو روی تولید بزاق اثر گذاشته و خشکی دهان را تشدید می‌کند. خر و پف و تنفس با دهان باز نیز در ایجاد این مشکل دخیل هستند. اگر شما هم به خشکی دهان دچار هستید و به پزشک‌تان مراجعه کنید و پزشک تشخیص دهد که دارو عامل خشکی دهان است، مقدار داروی شما را تعدیل می‌کند یا داروی دیگری را که فاقد این عارضه است جایگزین آن می‌کند. اگر علت خشکی دهان یک اختلال طبی باشد درمان بیماری سودمند خواهد بود. در صورتی که خشکی دهان مشخص نشود یا غیرقابل تغییر باشد می‌توان با مکیدن آب‌نبات‌های سفت فاقد قند یا جویدن آدامس‌های بدون قند، خشکی دهان را بهبود بخشید. البته از مصرف آب‌نبات‌های با طعم لیمو بپرهیزید چون آنها بزاق را اسیدی کرده و خطر پوسیدگی دندان را افزایش می‌‌دهند.
برای رهایی از خشکی دهان در طول روز به طور منظم آب را مزه‌مزه کنید و سعی کنید از راه بینی تنفس کنید و نه دهان. و آخرین نکته اینکه با استفاده از دستگاه‌های مرطوب‌کننده هوا، هنگام شب هوای اتاق خود را مرطوب کنید.

دکتر شیرین معماران - متخصص پروتزهای دندانی و ایمپلنت - عضو هیات علمی دانشگاه شاهد
منبع : روزنامه سلامت


همچنین مشاهده کنید