جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

از زینک‌اکساید به جای ضدآفتاب استفاده نکنید


از زینک‌اکساید به جای ضدآفتاب استفاده نکنید
در پاسخ به برخی خوانندگان سلامت که در خصوص استفاده از کرم زینک اکساید برای برطرف کردن و یا درمان کک و مک پوست صورت خود سوال کرده بودند ذکر نکاتی را الزامی می‌دانم...
این مشکل پوستی در افراد سفیدپوست با چشم‌های روشن و موهای طلایی متمایل به مشکی شایع است. کک و مک از کودکی آغاز می‌شود و تا موقعی که فعالیت سلول‌های رنگدانه‌ساز کاهش یابد یعنی دهه سوم زندگی به بعد، همچنان ادامه داردو هیچ درمان قطعی ندارد. اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها که پوست لطیفی دارند و نژاد آنها طوری است که کک و مک شیوع زیادی دارد بسیار خوب این مشکل را پذیرفته‌اند و به‌هیچ وجه آن را بیماری تلقی نمی‌کنند و بی‌دلیل هم به دنبال درمان‌های متعدد نمی‌روند اما در ایران بیشتر خانم‌ها که پوستشان به‌طور ژنتیکی کک و مک دارد به توصیه‌های متخصصان پوست اکتفا نکرده و مدام برای درمان، به سراغ تبلیغات محصولات آرایشی‌بهداشتی می‌روند.
تنها توصیه ما این است که افراد برای کم‌رنگ‌تر شدن لک‌هایشان و پیشگیری از پررنگ شدن، محافظت کامل در برابر آفتاب داشته باشند. در ساعات ۱۰ صبح تا ۴ عصر حتی‌المقدور در محیط بیرون مقابل آفتاب نباشند و هر سه ساعت یک‌بار از کرم‌های ضدآفتاب با SPF بالای ۳۰ استفاده کنند. هزینه کردن برای خرید کرم‌های رنگ‌بر که پوست را مقطعی روشن می‌کند و یا انجام لیزر خاص که لک‌ها را کم‌رنگ می‌کند هم، چون مشکل ژنتیکی و درونی است، بی‌فایده و مقطعی است. گذشته از این اگر در برابر آفتاب و اشعه ماورای بنفش آن از پوست‌تان حفاظت نکنید دوباره برگشت‌پذیر است. این حالت، به‌هیچ‌وجه بیماری مهمی تلقی نمی‌شود و بهتر است آن را قبول کنید و دنبال درمان‌های آنچنانی نباشید. اما کرم زینک‌اکساید را به جای ضدآفتاب به کار نبرید چون پوشش کامل و خوبی ندارد و مقصود ما را از استفاده آن تامین نمی‌کند. در ضمن پوست را سفید و از منظر زیبایی نامطلوب می‌کند. خواص درمانی هم ندارد. تنها یک محافظ در برابر آفتاب است و بس.

دکتر حبیب‌ انصارین - متخصص پوست و مو - استاد دانشگاه علوم‌پزشکی ایران
منبع : روزنامه سلامت


همچنین مشاهده کنید