جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

دست‌اندازها را در مسیرتان بپذیرید


دست‌اندازها را در مسیرتان بپذیرید
افکار انسان اهمیت بسزایی در زندگی او خواهد داشت. در واقع همانگونه که قدرت تفکر با وجود منحصر به‌فرد خود در انسان، انسان را از سایر موجودات متمایز می‌سازد، تاثیرات عمیقی نیز روی زندگی او خواهد گذاشت.
افکار مثبت آن دسته از افکاری را شامل می‌شود که تاثیرات مفیدی بر ذهن و رفتار فرد به جای می‌گذارند، هدایت‌کننده هستند و اغلب موجبات زندگی دلپذیر را فراهم می‌سازند. افرادی که دارای چنین افکاری هستند کمتر در دام استرس و فشار روانی گرفتار می‌شوند یا حداقل به‌راحتی خود را می‌توانند از چنین شرایطی رها کنند. این افراد اعتماد به نفس بالاتری دارند، دید خوبی نسبت به خود دارند و به‌طور کلی افکار آنها حول و حوش خوب بودن، سالم بودن و واقع‌بین بودن دور می‌زنند.
افکار منفی تحریک‌کننده هیجانات منفی در انسان هستند که اغلب در اثر وقایع بیرونی که بار منفی دارند برای افراد ناراحت‌کننده هستند راه‌اندازی می‌شوند. این افکار چسبندگی فوق‌العاده‌ای در ذهن انسان دارند و درگیری و مشغله شدیدی برای صاحب خود ایجاد می‌کنند. افتادن در چرخه این افکار و عدم تلاش برای خارج شدن از این چرخه اغلب مشکلات جدی روانی را ممکن است به بار آورد.
افکار هدفمند آن دسته از افکاری هستند که بر اساس اهداف ویژه‌ای سازمان می‌یابند و فرد با در نظر گرفتن آن اهداف، افکار خود را نیز سازمان می‌دهد. بطوری که می‌تواند به صورت گام به گام به تهیه مراحلی بپردازد که موجب رسیدن او به اهدافش می‌شود.
برعکس افکار بی‌هدف، بدون برنامه و بدون هدف ویژه‌ای ذهن فرد را درگیر می‌سازند. خیالبافیها از جمله این دسته افکار هستند که برنامه و سازمان مشخصی ندارند و ممکن است با یک عامل و محرک ساده را راه اندازی شوند و به حوزه‌های مختلف وارد شوند و سرانجام فرد به خاطر نیاورد که از کجا به این نقطه فعلی از افکار رسیده است. از شاخه به شاخه دیگر پریدن معمولا ویژگی این دسته از افکار است.
آگاه باشید چه زمانی تفکرات منفی بر شما غلبه می‌کنند. زمانی که خسته یا گرسنه هستید یا زمانی که فشار کاریتان زیاد است. ممکن است تفکراتتان تغییر پیدا کنند. کنترل افکار منفی به شما کمک می‌کند که انگیزه و سبب آن را بفهمید و این باعث می‌شود که بتوانید دوباره کنترل خودتان را در دست بگیرید.
در مسیرتان انتظار دست‌انداز هم داشته باشید و آن‌ها را بپذیرید. افکار منفی، بدگویی و عیب‌جویی از خود را از ذهنتان بیرون کنید. در مورد مسائل و اتفاقات گذشته فکر نکنید، فقط از آن‌ها تجربه بگیرید و به راهتان ادامه بدهید. تغییر دیدگاهتان در مورد دنیا به شما اجازه می‌دهد تا در مشکلات و گرفتاری‌ها دنبال شانس باشید.
زمان‌هایی را که در گذشته منفی‌بینی به سراغتان آمده را به یاد آورید و به خود یادآور شوید که چگونه آن را پشت سر گذاشته‌اید.
منبع : خبرگزاری ایسنا


همچنین مشاهده کنید