چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

داروهای سرماخوردگی


● ضداحتقان‌ها (دکوژنستانت‌ها):
فرآورده‌های موضعی ضداحتقان مثل قطره‌های فنیل افرین بینی، نفازولین و امثال آنها برای اطفال ممنوع است و در چنین شرایطی بهترین توصیه استفاده از قطره بینی سدیم کلرید است در مورد بزرگسالان هم استفاده از سرم شستشو روشی مفید و بی‌ضرر است.
این فرآورده‌های موضعی را نباید بیش از ۳ روز پی‌درپی مصرف کرد چرا که بیمار دچار یک احتقان برگشتی شدیدتر می‌شود. ضداحتقان‌های خوراکی چند ساعت قبل از خواب مصرف می‌شوند مثل قرض و شربت پزودوافدرین.
● خلط‌آورها (اکسپکتورانت‌ها):
سرفه به دو صورت می‌تواند تظاهر یابد:
۱. سرفه‌های همراه خلط
۲. سرفه‌های خشک
برای سرفه‌های خلط‌‌دار داروهائی مثل شربت گایافنزین، شربت و قرص برم هگزین و شربت‌های گیاهی توصیه می‌شوند و معمولاً هر ۶ ساعت یک بار مصرف می‌شوند.
برای سرفه‌های خشک می‌توان از قرص یا شربت یا قطره خوراکی دکسترومتورفان و یا شربت دیفن هیدرامین، به‌صورت هر ۶ یا ۸ ساعت یک بار استفاده کرد.
یک نکته اقتصادی در مصرف این داروها توجه به اشکال داروئی مختلف یک دارو و قیمت آنها است. به‌عنوان مثال شرکت دکسترومتورفان در حال حاضر، ۲۰۰ تومان و شربت دکسترومتورفان پی ۳۰۰ تومان است در حالی‌که ۱۰ عدد قرص دکسترومتورفان که همان اثربخشی شربت را دارد ۷۵ تومان است!
شما می‌توانید درباره انواع اشکال داروئی و قیمت هرکدام و نیز معادل‌سازی دوزهای مصرفی از دکتر داروساز کمک بگیرید.
● فرآورده‌های مرکب یا چندمنظوره:
در صورتی‌ علائم سرماخوردگی و رینیت حساسیتی توأم بروز کنند به‌جای استفاده از چند تا داروی ساده، می‌توان یکی از این فرآورده‌های مرکب را جایگزین کرد. مانند: قرص آکساریا ACA (شامل استامینوفن، کافئین و آسپرین) قرص سرماخوردگی بزرگسالان یا Adult cold (شامل استامینوفن، فنیل‌افرین و کلرفنیرآمین، مالئات (یک آنتی‌هیستامین است) قرص آنتی‌هیستامین دکوژنستانت، قرص سرماخوردگی اطفال (جویدنی) شربت سرماخوردگی اطفال، شرکت دکسترومتورفان پی، شربت دیفن هیدرامین کمپاند، شرکت اکسپکتورانت.
با توجه به اینکه قرص‌های سرماخوردگی بزرگسالان و تداوم تا یک هفته یا همراه شدن با علام تب بالا مصرف دارو را قطع و به پزشک مراجعه نمائید. در مورد قرص‌های سرماخوردگی اطفال، اگر علائم بیماری بیش از ۳ روز تداوم یافت یا با تب بالا همراه شد به پزشک مراجعه کنید.
شربت سرماخوردگی اطفال را بیش از ۵ روز نباید استفاده کرد.
● فرآورده‌های کمکی در رفع علائم سرماخوردگی
این فرآورده‌ها شامل: بخور اوکالیپتوس، قطره بینی و محلول شستشوی سدیم کلرید، پماد موضعی Rub Thermo، قرص‌های مکیدنی Strepsile (ضدعفونی‌کننده و برطرف‌کننده سوزش گلو) یا قرص‌های مکیدنی آلتادین (ایرانی) و غیره هستند.

دکتر محمد درستکار
منبع : مجله اقتصاد خانواده


همچنین مشاهده کنید