سه شنبه, ۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 23 April, 2024
مجله ویستا

بکش و زنده بمان


بکش و زنده بمان
یکی از عناصر جذاب فیلم‌های جیمز باند، تم موسیقی متن و ترانه‌های آنهاست. در این روزها یکی از موضوع‌های داغ عالم فیلم و سینما، بازگشت مامور ۰۰۷ به صحنه است. دنیل کریگ که نخستین جیمز باند مو بور محسوب می‌شود، بعد از فیلم کازینو رویال، در ماجرایی تازه تحت عنوان «ذره‌ای آرامش» بار دیگر قدم به میدان می‌گذارد. فیلم‌های جیمز باند در طی چند دهه گذشته دستاوردهای بی‌نظیری در عالم موسیقی به دنبال داشته‌اند؛ ترانه‌هایی به یادماندنی چون «بکش و زنده بمان» با صدای پل مکارتنی، ترانه Nobody does it better از فیلم «جاسوسی که دوستم داشت» با صدای کارلی سایمن، ترانه «فقط به خاطر چشمان تو» با صدای شینا ایستن، ترانه «منظری به یک قتل» با اجرای گروه Duran Duran، ترانه «روشنایی‌های پایدار روز» از گروه a-ha، ترانه «چشم طلایی» با صدای بی‌نظیر تینا ترنر و قدر مسلم ترانه‌های «گلد فینگر» و «الماس‌ها ابدی‌اند» و با صدای پخته و عالی شرلی بسی.
جان باری تا به حال موسیقی متن ۱۲ فیلم از ماجراهای جیمز باند را ساخته و خود نیز به اسطوره‌ای بدل شده که در تکامل موسیقی فیلم نقش تاثیرگذار و مهمی بازی کرده است.
او با موفقیت کامل و مهارت تمام توانسته است توازنی بین اکشن و طنز و هیجان به‌وجود آورد. پس از فیلم «الماس‌ها ابدی‌اند» که آخرین فیلم با بازیگری شون کانری بود، فیلم «بکش و زنده بمان» اکران شد که سازنده موسیقی متن این فیلم جرج مارتین بود. مارتین خود تهیه‌کننده معروف آلبوم‌های گروه بیتلز بود و جای تعجب نیست که هنگامی که پل مکارتنی ترانه متن این فیلم را خواند، جرج مارتین هم مسوولیت ساختن موسیقی متن فیلم را به عهده گرفت. ترانه «بکش و زنده بمان» که بدون شک از لحاظ ریتیمک یکی از بهترین ترانه‌های فیلم‌های جیمز باند محسوب می‌شود، در سال ۱۹۷۴ نامزد دریافت جایزه اسکار شد. یکی دیگر از سازندگان موسیقی متن فیلم‌های جیمزباند ماروین هاملیش است که مسوول ساختن موسیقی فیلم «جاسوسی که دوستم داشت» بود. با وجود اینکه این آهنگساز در دهه ۱۹۷۰ میلادی دورانی بحرانی را می‌گذراند، اما موفق شد در دو بخش نامزد دریافت جایزه اسکار شود، یکی برای کل موسیقی متن و یکی هم برای ترانه Nobody does it better با صدای کارلی سایمن. بیل کنتی که با ساختن موسیقی متن برای فیلم راکی به شهرت رسیده بود، در سال ۱۹۸۱ عهده‌دار ساختن موسیقی فیلم «فقط به خاطر چشمان تو» شد.
ترانه متن این فیلم نیز که با صدای شینا ایستن اجرا شد و با توجه به ترکیب جالبش از موسیقی راک و جاز تازگی داشت، یکی از نامزدهای دریافت جایزه اسکار بود. میشل لوگران یکی از معروف‌ترین سازندگان فرانسوی موسیقی متن فیلم در دهه ۶۰ و ۷۰ میلادی به شمار می‌آید و از میان آثار معروفش می‌توان به «تابستان ۴۲»، «پایان خوش» و فیلم موزیکال «ینتل» اشاره کرد. این آهنگساز در سال ۱۹۸۳ موزیک متن فیلم «هرگز نگو هرگز» را ساخت که دوباره‌سازی فیلم «تندربال» یا «گلوله‌های رعدآسا» ست که ترانه متن آن را لنی هال خوانده است موسیقی متن سه فیلم دیگر جیمزباند با بازیگیری پیرس برازنان، یعنی، «فردا هرگز نمی‌میرد»، «دنیا کافی نیست» و «یک روز دیگر بمیر»، دیوید آرنولد است که او را می‌توان یکی از جوان‌ترین و پرطرفدارترین آهنگسازهای فیلم دانست. ساختن موسیقی متن دو فیلم جیمز باند، با نقش‌آفرینی دنیل کریگ نیز برعهده آرنولد بوده است. ترانه فیلم جدید مامور ۰۰۷ «یک روز دیگر بمیر» نام دارد و از این رو عنوانش با عنوان خود فیلم - «ذره‌ای آرامش»- متفاوت است. از آن گذشته این ترانه دوصدایی (الیشا کیز و جک وایت) اجرا شده که این هم نوعی نوآوری در فیلم‌های جیمز باند محسوب می‌شود. در آغاز این ترانه حال و هوای تم جیمز باند را می‌توان حس کرد. تاثیر سبک هیپ‌هاپ نیز در این ترانه به خوبی محسوس است.
منبع : روزنامه کارگزاران


همچنین مشاهده کنید