جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

۲۰ آبان: در شهر چه گذشت؟!


۲۰ آبان: در شهر چه گذشت؟!
اعتراض به پارک دوبل در خیابان‌های شهر می‌رود تا به خاطره‌ای دوردست تبدیل شود
زیرا این روز‌ها پارک دوبل در خیابان‌ها به تخلفی عادی تبدیل شده و حتی نوع پیاده‌رویی آن نیز پدیده معمولی ترافیک شهر تلقی می‌شود.
در روز‌های اخیر شاید فقط پارک سوبل، آن هم در پیاده‌رو بتواند باعث کمی تعجب و شگفتی شهروندان شود.
برای نمونه، عابران پیاده‌رویی که در تصویر مشاهده می‌کنید تا زمانی که دو خودرو در آن پارک شده بود و باریکه‌ای برای رفت و آمد رهگذران وجود داشت، به تردد خود ادامه می‌دادند و متوجه پدیده غیر عادی ‌نبودند، اما به محض اضافه شدن خودروی سوم و فقط با مسدود شدن راه، اندکی احساس نارضایتی کردند.
بدون شک حاکم شدن‌جو بی‌تفاوتی به نفع هیچ‌کس نیست و تبعات آن به وجود آمدن چهره درهم و برهم از شهراست که نباید شاهدآن باشیم.
● شیرینی ترش
تعدادی از رهگذران در روز‌های سرد ۲هفته اخیر با دیدن یک جعبه شیرینی و یک سینی شیرکاکائوی داغ به سمت آن رفته و در ادامه مسیر شیرکاکائو و شیرینی می‌خورند.
اما گاهی اوقات نیز شیرینی‌های تعارفی شیرینی‌هایی بودند که به نظر می‌رسید تاریخ مصرف آنها گذشته و طعم دلچسبی نداشتند.
برای نمونه برخی قناد‌ها شیرینی‌های ترش و در معرض فساد را کنار پیاده‌رو گذاشته و به خیال خود با یک لیوان شیرکاکائو یا شربت از هدر رفتن آن جلوگیری می‌کنند.
این در حالی است که بهتر است شیرینی‌های تعارفی نیز از انواع تازه و قابل مصرف آن انتخاب شود.
فقط به این شکل است که اعتماد رهگذران به حرکت‌هایی از این قبیل سلب نشده و سنت‌ها و فرهنگ‌های حسنه ایرانیان می‌تواند ادامه پیدا کند.
البته برای جلوگیری از اسراف مواد درمعرض فساد نیز می‌توان زودتر و در آخرین ساعات سلامت آنها اقدام به توزیع ‌شان کرد.
برای نمونه برخی میوه‌فروشی‌ها به جای دور ریختن میوه‌ها آنها را پیش از رسیدن به مرحله غیرقابل مصرف شدن، بین افراد نیازمند یا مردم عادی توزیع می‌کنند.
● استخدام مترجم برای عابربانک‌ها
زبان انگلیسی به عنوان متداول‌ترین زبان دوم در اغلب کشور‌ها شناخته شده و بخش قابل توجهی از جمعیت جهان به طور کامل یا نسبی به این زبان آشنایی دارند.
این در حالی است که در کشور ما نیز رفتن به کلاس زبان انگلیسی مد روز است و در غیر این صورت تحصیلات دوره راهنمایی، دبیرستان و دانشگاه تا حدودی افراد را با زبان انگلیسی آشنا می‌کند.
هرچند تسلط بر این زبان در بین جوان‌تر‌ها امری عادی به نظر می‌رسد اما باید توجه داشت که در بین نسل قدیم تعداد افرادی که با این زبان آشنایی دارند چندان زیاد نیست و این نکته آنها را در کار با عابربانک‌هایی که بر اثر نقص فنی تنها به زبان انگلیسی اطلاعات را نمایش می‌دهند، دچار مشکل می‌کند.
پس نباید بر اساس این تصور که همه با زبان انگلیسی آشنایی دارند به تک زبانه شدن عابربانک‌ها بی‌توجه بود.
البته این مشکل شامل تمام عابربانک‌ها نمی‌شود اما همان تعداد معدودی که به زبان غیر بومی به مشتریان سرویس می‌دهند هم باید به زبان مادری تجهیز شوند.
● عملیات عمرانی درکوچه های فرعی
هنگامی که عملیات عمرانی در یک خیابان یا بزرگراه در جریان است، معمولا با نصب پلاکارد‌ یا استفاده از کارگران پرچم به دست به مردم و رانندگان در این زمینه اطلاع‌رسانی می‌شود، اما در برخی مواقع این نکته در مورد خیابان‌ها و کوچه‌های فرعی رعایت نمی‌شود.
به عبارتی دیگر، در صورت بی‌اطلاعی رانندگان از بسته شدن انتهای یک خیابان یا کوچه فرعی، ترافیک سنگینی در این مسیر ایجاد می‌شود که گشودن گره آن بسیار وقت‌گیر است.
چاره این مشکل تنها نصب یک پلاکارد در ابتدای مسیر است که به رانندگان اطلاع می‌دهد امکان عبور از این محل وجود ندارد، اما متاسفانه گاهی اوقات از نصب پلاکارد یا حتی قرار دادن مانع سر کوچه خودداری شده و به این ترتیب وقت بسیار زیادی از رانندگان تلف می‌شود.
منبع : همشهری آنلاین


همچنین مشاهده کنید