پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

۱۹ آبان: در شهر چه گذشت؟!


۱۹ آبان: در شهر چه گذشت؟!
در شهری که در نبود پارکینگ‌،‌ راننده‌ها روی جدول و جوی خیابان نیز پارک می‌کنند، مشاهده پارکینگ‌های اختصاصی گاری‌های چهارچرخ و اسبی چندان دلچسب نیست.
البته اینکه گاری‌ها به گوشه‌ای قفل و زنجیر شده‌ باشند به خودی خود آزار دهنده نیست اما اینکه زیر پل عابریا نرده‌های کنار باغچه پیاده‌رو‌ها به پارکینگ اختصاصی این وسایل حمل و نقل تبدیل شود، چندان خوشایند نیست.
جدای از جلوه زشتی که توقف طولانی چنین وسایلی به کوچه و خیابان‌های شهر می‌دهد گاهی اوقات رفت و آمد رهگذران نیز به دلیل سدمعبر آنها با مشکل مواجه می‌شود.
البته باید یادآور شد که قفل و زنجیر شدن وسایل به گوشه وکنار شهر به گاری‌ها ختم نمی‌شود. برخی موتور‌سواران نیز از پیاده‌رو‌ها به عنوان پارکینگ استفاده می‌کنند.
قطاری از موتور‌سیکلت‌های قفل و زنجیر شده به گوشه و کنار شهر به ویژه در مسیر‌های پرتردد به خوبی نشانگر گسترده بودن ابعاد این معضل شهری است.
● وقتی ترافیک پیچ می‌خورد
مهندسی ترافیک علمی است که از سال‌ها پیش وجود داشته و استفاده از آن در طراحی بزرگراه‌ها، نقش موثری در روان سازی بار ترافیکی دارد.
هنگامی که بزرگراه‌های یک شهر طبق اصول طراحی و احداث شوند، ترافیک ناشی از غیر استاندارد بودن بزرگراه‌ها ایجاد نمی‌شود.
این در حالی است که با وجود اقدامات خوب صورت گرفته در جهت احداث بزرگراه‌های جدید، برخی از بزرگراه‌های قدیمی با مشکلات کاملا فنی مواجهند که باید این مشکلات را برطرف کرد.
برای مثال در برخی بزرگراه‌ها، ورودی به بزرگراه دقیقا در محلی احداث شده است که خروجی بزرگراه وجود دارد.
به این ترتیب حتی با وجود روان بودن ترافیک در این محل ترافیک سنگینی ایجاد می‌شود تا خودرو‌های ورودی به بزرگراه بتوانند از بین خودرو‌هایی که قصد خارج شدن دارند، بیرون آمده و وارد بزرگراه شوند.
● علف زیر پای زباله‌ها
معمولا کسانی که با افراد بدقولی قرار داشته‌ باشند زیر پایشان علف سبز می‌شود اما این معضل گاهی اوقات گریبانگیر زباله‌های شهروندان بی‌دقت نیز می‌شود.
برای نمونه، همانطور که در عکس مشاهده می‌کنید شهروند بی‌دقتی صندوق پست را با سطل زباله اشتباه گرفته و کیسه زباله خود را کنار آن گذاشته است.
همین موضوع باعث می‌شود زباله‌ها از چشم ماموران زحمتکش شهرداری دور بماند. زباله‌ها ساعت‌ها و شاید‌ روز‌ها همانطور آنجا می‌مانند تا بو بگیرند و شایدکسی پیدا شود آنها را در سطل زباله بیندازد.
در کلانشهر‌های بزرگی مانند تهران، حجم زباله بسیار زیاد است و متاسفانه تعداد زباله‌هایی که زیر پایشان علف سبز می‌شود نیز بالاست. برخی افراد نیز کار را وخیم‌تر از این کرده و زباله‌هارا در جوی آب می‌اندازند.
انباشت زباله‌ها در روز‌های بارانی شهر را به جولانگاه زباله‌های ریز و درشت و بدبو تبدیل می‌کند که برای جمع‌آوری آن دست‌کم چند روز زمان لازم است.
● جدول ارزش غذایی
این روز‌ها که تعادل وزن و تناسب اندام بحث روز همه خانه‌هاست، توجه خانواده‌ها به ارزش غذایی محصولات غذایی بیشتر شده است.
از سوی دیگر، افرادی که تحت نظر پزشک از رژیم‌های غذایی پیروی می‌کنند به اطلاعات دقیق در مورد ارزش غذایی و کالری موجود در مواد غذایی نیاز دارند.
این در حالی است که همچنان برخی از محصولات غذایی بدون جدول ارزش غذایی وارد بازار می‌شود و در این صورت کسب اطلاع از مواد موجود در آنها و ارزش هر کدام دشوار می‌شود.
با توجه به اینکه در حال حاضر شماری از کارخانه‌ها اقدام به چاپ جدول ارزش غذایی روی بسته‌بندی محصولات خود کرده‌اند، خوب است که این اقدام در مورد سایر محصولات نیز اجرا شود. البته صحت اطلاعات درج شده روی مواد غذایی به اندازه لزوم وجود آنها نیز اهمیت دارد.
منبع : همشهری آنلاین


همچنین مشاهده کنید