جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

صفات ثانویه بلوغ پسران


- رویش موهای زهار (شرمگاه): این موها حدود یك سال بعد از شروع بزرگ شدن بیضه ها و آلت تناسلی ظاهر می شوند. شروع رویش موها از ابتدای بلوغ تا ۱۵ سالگی و قبل از اولین انزال می باشد. در ابتدا این موها كم، نازك و ظریف اند و به تدریج تیره رنگ، زبر و مختری پیچ دار می شوند.
- رویش موی صورت، زیر بغل و افزایش موی بدن: رویش این موها پس از تكمیل رشد موهای زهار اتفاق می افتد. بعضی افراد پرموتر از دیگران هستند و در بعضی ها ممكن است موهای روی قفسه صدری رشد نكند.
- زبر شدن پوست: پوست زبر می شود و رنگ آن خاكستری می گردد. منافذ پوست بازتر و وسیعتر می شوند.
- فعالیت غدد چربی: غدد چربی در پوست بزرگ و فعال می شوند. در اثر افزایش فعالیت غدد چربی ممكن است جوشهایی روی صورت و پوست بدن ظاهر شوند كه به آنها آكنه می گویند و محل شایع آنها صورت است. این جوشها نباید دستكاری شوند زیرا در اثر دستكاری حالت چركی پیدا می كند و احتمال آنكه جایشان به صورت فرورفتگی در صورت باقی بماند بیشتر می شود. اگر این جوشها زیاد شدند و ایجاد ناراحتی كردند بهتر است با مشورت والدین به پزشك مراجعه شود و از خوردن شیرینی و غذاهای چرب و پرادویه حتی المقدور خودداری شود. در ضمن غدد عرق زیر بغل شروع به فعالیت می كند و عرق كردن در مراحل پیشرفت بلوغ افزایش می یابد. این فعالیتهای غدد چربی و عرق ممكن است سبب تولید بوی خاصی كه كمی ناراحت كننده است.
- تغییر صدا: تغییر صدا ناشی از رشد طنابهای صوتی است. تغییر صدا در زمان رشد كامل صورت می پذیرد. صدا در ابتدا خشن و بعد بم می شود و در ابتدا كمی ناهنجار و شاید دورگه است ولی به تدریج آهنگ صدا مطلوبتر می شود.
- رشد عضلات: عضلات بخصوص عضلات سینه رشد می كند و نیرو می گیرد، ساقها و بازوان و شانه ها شكل می گیرند.
- برآمدگی در محل پستان: برآمدگیهای مختصری در اطراف نوك پستان در مردان بین ۱۲ تا ۱۴ سالگی ظاهر می شود. این حالت چند هفته طول می كشد و سپس هم در تعداد و هم در اندازه كاهش می یابند.
منبع : شبکه اطلاع رسانی بهداشتی جوان


همچنین مشاهده کنید