چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

۱۸ آبان: در شهر چه گذشت؟!


۱۸ آبان: در شهر چه گذشت؟!
اجباری شدن طراحی پارکینگ برای فضا‌های تجاری و مسکونی از جمله اقدامات خوبی بوده که در جهت کمک به کمبود جای پارک در خیابان‌ها صورت گرفته است
اما باوجود مثبت بودن این اقدام گاهی ظرفیت پارکینگ‌‌ها متناسب با نیاز مراکز تجاری از جمله مراکز خرید نیست و این امر موجب سرگردان ماندن خودرو‌هایی می‌شود که قصد دارند در این پارکینگ‌ها پارک کنند.
از سوی دیگر،گاهی هماهنگ نبودن ماموران داخل پارکینگ با ماموران خارج از پارکینگ موجب می‌شود که با وجود پر بودن ظرفیت، تعدادی خودرو به داخل پارکینگ هدایت شوند و به این ترتیب در پارکینگ هم ترافیک ایجاد شود.
این در حالی است که بدون تردید مراکز تجاری بزرگ به فضای بیشتری برای پارکینگ نیاز دارند و باید در مورد پر یا خالی بودن ظرفیت پارکینگ‌ها هم به درستی اطلاع رسانی شود.
● بازار سیاه بلیت کنسرت‌
تماس‌های مردمی با ستون در شهر چه خبر حاکی از آن است که دلالان همچنان بازار سیاه کنسرت‌های موسیقی را در قبضه خود دارند.
بنا بر گفته شهروندان با وجود تلاش برگزارکنندگان برای مقابله با بازار سیاه فروش بلیت، هنوز هم بلیت‌ها با قیمت‌های چندبرابر در بازار سیاه به فروش می‌رسند و این در حالی است که مردم عادی با وجود پیگیری‌های زیاد نمی‌توانند بلیت تهیه کنند.
این در حالی است که راهکار هایی نظیر فروش اینترنتی بلیت یا فروش بلیت باثبت مشخصات می‌تواند تا حدودی به حل این مشکل کمک کند.
هرچند در این صورت هم دلالان از شگرد‌های دیگری استفاده می‌کنند اما به هرترتیب امکان مانور‌‌دهی آنها کمتر می‌شود.
البته هنگام فروش اینترنتی هم سرورها معمولا قفل می‌شوند و کاربر مجبور است باز هم برای خرید بلیت به واسطه‌ها مراجعه کند و چند برابر بیش از قیمت مصوب بپردازد.
● دود از کهنه بلند می‌شود
گویا خودرو‌های کهنه و زهوار در رفته قصد ندارند خیابان‌های شهر را ترک کنند و اندکی هوای سالم برای تنفس شهروندان باقی بگذارند.
دودی که از این خودروهای کهنه‌ به هوا بلند می‌شود به علت سردی روز‌های پیش‌رو، درسطح شهر ته‌نشین شده و هوا را آلوده‌تر خواهد کرد.
تا چند هفته دیگر هشدار‌های شرکت‌ کنترل کیفیت هوا در مورد بالا رفتن آلاینده‌ها،کودکان و سالمندان را خانه‌نشین می‌کند.
این در حالی است که مسئولان و سازمان‌های گوناگون تلاش بسیاری را برای از رده خارج کرده خودرو‌های فرسوده کردند.
در کنار آن با وجود تلاش برای جا‌انداختن فرهنگ معاینه فنی خودرو‌ها، همچنان این فرهنگ به درستی جا نیفتاده است؛
به طوری که خودرو‌های نه چندان فرسوده نیز به علت به تعویق افتادن زمان معاینه فنی آنها در گروه آلاینده‌ها قرار دارند.
به طور حتم تنها راه چاره باقیمانده برای این دودزا‌ها برگه‌جریمه است.
چنانچه ماموران راهنمایی و رانندگی خودرو‌های دودزا را جریمه یا راهی پارکینگ کنند شاید زمستان امسال شاهد هشدار‌های کمتری در مورد بالا بودن غلظت آلاینده‌ها باشیم.
● نرخ‌های قاب‌کرده
اختلاف فاحش بین نرخ‌های قاب شده و مصوب صنف آرایشگاه‌های مردانه با آنچه برخی از شاغلان این صنف از شهروندان دریافت می‌کنند به خوبی نشان می‌دهد این نرخ‌ها فقط جنبه تزئینی دارند.
این اختلاف قیمت در سایر صنف‌ها کمرنگ‌تر است. برای نمونه چنانچه راننده‌ای بخواهد کرایه مصوب ۳۰۰ تومانی یک مسیر مسافربری در شهر را ۵۰ تومان گران‌تر دریافت کند، هیچکس زیر بار نمی‌رود و با نشان دادن کرایه مصوب یا یاد‌آوری آن، همان میزان کرایه مصوب را پرداخت می‌کند.
در صورتی که مشتری‌های چای‌دارچین نخورده سلمانی‌های پایتخت، نرخ‌های قاب‌کرده اتحادیه را کاملا نادیده می‌گیرند و نرخ را از آرایشگر می‌پرسند یا اسکناس‌های باب میل وی را روی میز می‌گذارند و محل را ترک می‌‌کنند.
البته استدلال شهروندان در این مورد به نرخ‌های نامعمول و ارزان اتحادیه تکیه دارد.
شاید چنانچه میزان این نرخ‌ها منطقی‌تر مصوب شود از ضمانت اجرایی نیز برخوردارخواهدشد.
منبع : همشهری آنلاین


همچنین مشاهده کنید