جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

صفات اولیه جنسی بلوغ پسران


صفات اولیه جنسی مربوط به فعالیت بیضه ها و آلت تناسلی است. بیضه ها غدد جنسی مردانه و عضو اصلی تولید مثل مرد هستند. این غدد اسپرم مردانه و هورمون تستوسترون تولید می كنند و تولید اسپرم در تمام طول حیات مرد ادامه دارد. بیضه ها در ۱۴ سالگی فقط ۱۰ درصد رشد دارند و بعد از یك یا دو سال سرعت رشد آنها افزایش می یابد و سپس كند می شود به طوری كه در ۲۰ تا ۲۱ سالگی این رشد
كامل می گردد. بیضه ها در هوای گرم از بدن فاصله می گیرند و بر عكس در هوای سرد به بدن نزدیكتر می شوند. به طور طبیعی بیضه سمت راست كمی بالاتر از بیضه سمت چپ قرار دارد. بیضه ها در كیسه ای خارج از بدن قرار دارند و بخوبی قابل لمس اند. اگر فردی تورم، قرمزی یا سنگینی در بیضه هایش احساس كند و یا در هنگام لمس به توده سفتی بربخورد و یا اینكه یكی از بیضه ها را لمس نكند باید با مشورت با والدین خود به پزشك مراجعه كند.
كمی بعد از آنكه رشد سریع بیضه ها شروع شد رشد آلت تناسلی مشخصاً‌ نمایان می شود. اولین مرحله رشد طولی است و در تعقیب آن به تدریج بر قطر آلت افزوده می شود. اندازه آلت تناسلی مانند سایر اندامها از فردی به فرد دیگر متفاوت است. بعضی از نوجوانان از نازكی آلت تناسلی خود نگران اند و برای مدتی این احساس را دارندكه رشد آن عادی نیست و ممكن است نتوانند وظایف زناشویی را انجام دهند، كه البته باور غلطی است.
ظاهر پسران و دختران در مراحل رشد و تكامل دوران بلوغ بطور فزاینده ای با هم تفاوت پیدا می كند. این تغییر كه معلول رشد تدریجی صفات ثانویه جنسی است آنها را از هم متمایز می سازد. چون صفات مورد نظر مستقیماً ارتباطی با توالد و تناسل ندارند به آنها ثانویه گفته می شود. تا وقتی كه ظاهر پسر و دختر كودكانه است كششی نسبت به هم ندارند ولی وقتی صفات ثانویه جنسی نمایان شد این كشش پیدا می شود.
منبع : شبکه اطلاع رسانی بهداشتی جوان


همچنین مشاهده کنید