سه شنبه, ۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 23 April, 2024
مجله ویستا

بهداشت و تغییرات جسمی در دوران بلوغ پسران


به طور كلی چهار تغییر مهم جسمی در نوجوان پیدا می‌شود كه عبارتند از:
▪ تغییر در اندازه بدن
▪ تغییر در اندامهای بدن
▪ رشد و تكامل صفات اولیه جنسی
▪ رشد و تكامل صفات ثانویه جنسی
● تغییر در اندازه بدن
تغییر در اندازه بدن شامل افزایش وزن و طول قد است. افزایش سریع قد در مراحل اولیه بلوغ اتفاق می افتد و حداكثر این افزایش در پسران در ۱۴ سالگی است. بیشترین افزایش طول قد در سال بعد از بلوغ است و بعد از آن سرعت رشد كاهش پیدا می كند و این كاهش تا سن ۲۰ و ۲۱ سالگی ادامه می یابد. به علت این دوره طولانی رشد، قد پسران معمولاً بلندتر از دختران است.
● افزایش وزن
افزایش وزن در هنگام بلوغ فقط مربوط به افزایش چربی نیست، بلكه به رشد و تكامل استخوان و عضله
نیز مربوط است. به همین جهت با وجود اینكه پسران و دختران در دوران بلوغ به سرعت افزایش وزن پیدا
می كنند،‌ باریك و لاغر و استخوانی بنظر می رسند. در پسران حداكثر افزایش وزن غالباً یك یا دو سال دیرتر از دختران پیش می آید و بیشترین مقدار آن در ۱۶ سالگی است و بعد از آن افزایش وزن كمتر است.
● تغییر در اندامهای بدن
بعضی از نقاط بدن كه در سالهای اولیه زندگی به تناسب خیلی كوچك هستند در زمان بلوغ بزرگ می شوند، این حالت بخصوص در بینی، پاها و دستها بیشتر مشاهده می شود. به هر حال بیشتر این تغییرات قبل از بلوغ پایان می پذیرد.
در كودكان بزرگتر، در مقابل تنه باریك و بلند، شانه ها و قسمت تهیگاه،‌ پهن می شوند و كمر هم عریض می شود. ساقها به تناسب بیشتر از تنه رشد می كنند و فرد در ابتدا بلند به نظر می رسد. به تدریج وقتی تنه كشنیده شد و رشد كمر متوقف گردید، بدن اندازه و نسبتهای فرد بالغ را پیدا می كند.
درست قبل از بلوغ، رشد ساقها متناسب با رشد تنه نیست و این حالت تا ۱۵ سالگی ادامه می یابد. در كودكانی كه بلوغ دیررس دارند رشد ساقها برای مدت طولانی ادامه دارد و در نتیجه این كودكان ساقهای بلندتری نسبت به همسالان خود دارند.
خیلی از تغییرات یاد شده در بالا در بازوها هم اتفاق می افتد و كودكانی كه بلوغ دیررس دارند بازوهای بلندتری دارند. این تغییرات باعث می شود یك نوجوان در ابتدای دوران رشد ظاهر متناسبی نداشته باشد.
محافظت و پاكیزگی دست و صورت كه بیشتر در معرض آلودگی هستند، اهمیت زیادی دارد.
شستشوی مرتب پاها و مسواك زدن منظم و مرتب و صحیح دندان ها از نكات بهداشتی ضروری
در همه دوره های زندگی و بخصوص در دوران بلوغ هستند. با رعایت بهداشت دهان و دندان، پوست و سایر موارد بهداشت فردی، نوجوانان می توانند از ابتلا به بسیاری از بیماریها پیشگیری كنند. بهترین زمان ارتودنسی دندانها در ابترای سنین بلوغ است و رفع مشكلات دندانی باعث افزایش اعتماد به نفس آنها می‌شود .
آشنایی و شناخت بدن و تغییرات جسمی و روحی در زمان بلوغ و آگاهی از بهداشت این دوران در افزایش سلامتی پسران بسیار موثر است .
منبع : شبکه اطلاع رسانی بهداشتی جوان


همچنین مشاهده کنید