سه شنبه, ۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 23 April, 2024
مجله ویستا

گرمابخش خانه، سنتی یا مدرن


گرمابخش خانه، سنتی یا مدرن
کف‌پوشی زیبا به نام فرش «گرمای» واقعی را به فضای خانه می‌آورد. فضای خانه را با اثاثیه کوچک و بزرگ می‌توان پر کرد ولی خانه زمانی روح می‌گیرد و جان می‌یابد که کف خانه با کف‌پوش سنتی یا مدرن تزئین شود. کف‌پوش سنتی، همان فرش‌های سنتی ایرانی است که از خانه‌های تک‌تک ایرانی‌‌ها تا بازار بین‌المللی شهرت دارد و کف‌پوش مدرن هم فرش‌های نوینی است که در سال‌‌های اخیر وارد بازار ایران و به‌تدریج وارد خانه‌های ایرانی شده است. تفاوت این دو نوع فرش از ظاهرشان به خوبی پیداست. فرش‌های ایرانی طرح‌های سنتی، جاافتاده و شناخته‌شده خودشان را دارند که هر ایرانی، کم و بیش با طرح‌ها و رنگ‌‌های آن آشناست. اما فرش‌های مدرن، طراحی ویژه و سبک و سیاقی کاملا مدرن و متناسب با دکوراسیون مدرن دارند. در فرش‌های مدرن از شلوغی رنگ، پیچیدگی طرح‌ها و درهم‌تنیدگی گل‌ها و درخت‌ها خبری نیست. در طراحی فرش مدرن از خطوط، نقش‌ها و اشکال هندسی ساده استفاده شده است. از سوی دیگر فرش مدرن با استفاده از خط و نقش‌های ساده، تنوع گسترده‌ای دارد تا پاسخگوی سلایق مختلف باشد.
جذب مشتریان ایرانی برای فرش‌های مدرن کار ساده‌ای به نظر نمی‌رسد، آنها برای نفوذ در خانه‌های ایرانی باید با میراث چندصد ساله‌ ایرانی رقابت کنند. فروشندگان فرش‌های مدرن از این رقابت راضی‌اند و می‌گوید: «استقبال خوبی از این فرش‌ها شده است؛ همان‌طور که طراحی‌های مدرن در دکوراسیون خانه‌‌ها رایج شده است، استفاده از فرش‌های نوین هم باب شده چون برای دکوراسیون‌های مدرن مناست‌تر است.» فرش‌های مدرن عموما از کشورهای چین، هند، نپال و مصر وارد ایران می‌شوند ولی سابقه واردات فرش به ایران به چهار دهه پیش و سال‌های ۱۳۴۰ هجری شمسی برمی‌گردد.
از آن زمان فرش‌هایی از چین و هند وارد بازار ایران می‌شدند ولی این فرش‌ها طرح و رنگی شبیه به فرش‌های ایرانی داشتند و در واقع نمونه ارزانقیمت فرش‌های ایرانی محسوب می‌شدند. جریان واردات فرش‌های نوین با طرح‌های مدرن مربوط به سال‌های پایانی دهه ۷۰ است اما فروشگاه‌‌هایی که به‌‌طور خاص و مشخص فرش‌های مدرن را عرضه می‌کنند، بسیار تازه هستند و در یکی، دو سال اخیر در خیابان‌ها و مراکز خرید به چشم می‌آیند. در تولید فرش‌های مدرن نیز از رنگ گیاهی استفاده شده است و به همین دلیل هم قابل شست‌و‌شو هستند و رنگ آنها در تماس با مواد شوینده درهم نمی‌رود. ضدحساسیت بودن از دیگر ویژگی‌های فرش‌های مدرن است که چیز تازه‌ای نسبت به فرش‌‌های سنتی ایرانی نیست. فروشندگان فرش‌های سنتی از سوی دیگر معتقدند که فرش‌های مدرن هنوز وارد میدان رقابت با فرش‌های سنتی نشده‌اند. آنها می‌گویند: «فروش و استقبال از فرش‌های مدرن شاید با فرش ماشینی قابل‌مقایسه باشد ولی ایرانی‌ها هنوز خرید فرش دستباف را ترجیح می‌دهند.» از نگاه فروشندگان یکی از دلایل گرایش به فرش ایرانی ارزش ماندگار این فرش‌هاست. فرش سنتی ایرانی از هر مدل، طرح و نقشی هیچ‌وقت از سکه نمی‌‌افتد و قیمت آن کاهش پیدا نمی‌کند، در واقع خانواده‌های ایرانی با این عقیده خو گرفته‌اند که خرید فرش دستباف نوعی سرمایه‌گذاری است. به گفته فروشندگان فرش دستباف سالانه ۱۰ الی ۲۰ درصد روی قیمت فرش ایرانی می‌رود.
● فرش مدرن یا سنتی
طراحان داخلی از هر دو دسته فرش مدرن و فرش دستباف در دکوراسیون داخلی خانه‌ها و سایر فضاها استفاده می‌کنند. به گفته هدیه نصیری، طراح داخلی انتخاب فرش به سلیقه کارفرما بستگی دارد و ایرانی‌ها استقبال خوبی از فرش‌های مدرن کرده‌اند. او می‌گوید: «بیشتر مردم در طراحی فضای خانه و کار، طراحی مدرن را دوست دارند و در این صورت ما به آنها فرش‌های مدرن را پیشنهاد می‌کنیم. در فضاهای مدرن مانند دکوراسیون سیاه و سفید که فرش مدرن مناسب‌تر است اما در فضاهای پست مدرن که ترکیبی از رنگ‌ها وجود دارد، فرش دستباف هم انتخاب خوبی است. در واقع در طراحی‌های پست مدرن هر دو سبک را می‌توانیم، به کار ببریم.» حضور کالاهای متنوع فضا را برای طراحان داخلی باز کرده و به آنها این فرصت را می‌دهد که فضاهای متنوع‌تری خلق کنند. نصیری از ترکیب عناصر مدرن و سنتی حرف می‌زند و می‌گوید با ابتکار نیازی به حفظ مرزهای سنتی و مدرن نیست و می‌شود از ترکیب آنها استفاده کرد. نصیری می‌گوید: در طراحی داخلی باید روانشناس هم بود. گاهی کارفرما دقیق نمی‌داند چه می‌خواهد. مدرن و کلاسیک را نمی‌شناسد و ما باید عناصر مختلف را کنار هم ببینیم تا به طراحی مطلوب فرد برسیم.»
منبع : روزنامه کارگزاران


همچنین مشاهده کنید