پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

جاذبه‌های گردشگری ایران ،گمشده تبلیغات


جاذبه‌های گردشگری ایران ،گمشده تبلیغات
برخورداری از تبلیغات بهینه در خصوص شناساندن بهتر جاذبه‌ها و دیدنی‌های یک کشور از مواردی است که بی‌توجهی به آن، از دست دادن فرصت‌های بی‌شماری را به دنبال دارد.
تبدیل کردن نمایندگی‌های سیاسی مثل مقامات سفارتخانه‌ها به نمایندگی‌های توریستی واقتصادی، جلسه گذاشتن، در اختیار قرار دادن بروشورهای تبلیغاتی ونشان دادن جذابیت‌های داخل کشور و دعوت کردن مدیران تورهای محلی کشورهای مورد نظر برای آشنایی با ایران، همه از عوامل موثر در شناساندن بهتر کشور است؛ اما با کمال تاسف شاهد آن هستیم که هیچ تبلیغاتی در خصوص جاذبه‌های گردشگری کشور صورت نمی‌گیرد تا ایران بتواند خود را به نحو مطلوب نشان دهد.
همان‌طور که شاهد هستیم بسیاری از اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها تنها نام ایران را شنیده‌اند و یا جاذبه‌های گردشگری ایران را فقط محدود به اصفهان و شیراز می‌دانند واطلا‌عی از طاق بستان، شهر‌سوخته و... ندارند. برای جذب توریست باید سرمایه‌گذاری ارزنده‌ای داشت که عملی شدن آن نیز به مدد حضور در همایش‌ها- نمایشگاه‌ها- جشنواره‌ها و تبلیغات در شبکه‌های ماهواره‌ای ‌است.
هر چند در سال‌های اخیر این ‌فرصت‌ها برای ایران نسبت به سال‌های گذشته بیشتر بوده و همان‌طور که شاهد هستیم کشورهایی که در صنعت گردشگری جایگاه خوبی دارند و گردشگران زیادی را جذب می‌کنند تبلیغات خود را به صورت مستمر ادامه می‌دهند، پس در صورت فقدان تبلیغات نباید انتظار داشت که جهانیان ایران را بشناسند.
‌ به دنبال صورت نگرفتن تبلیغات پیگیر و دنباله‌داراز سوی دولت برای جذب گردشگر به ایران، آژانس‌های خصوصی گردشگری هم به دلیل هزینه زیاد و این که در صورت جذب گردشگران خارجی امکان پذیرایی به صورت مطلوب وجود ندارد تنها دست به راه‌اندازی وب‌سایت‌ها زده‌اند و تبلیغاتخاصی انجام نمی‌دهند. ‌
مشکلا‌ت آژانس‌های مسافرتی درخصوص تورهای ورودی هم نقش تشدید کننده دارد، اینکه علا‌وه بر نبود تبلیغات گسترده بین‌المللی و داخلی، حمایت‌هایی به صورت اعطای وام‌های کم‌بهره نیز برایشان وجود ندارد، مشکلا‌ت دریافت ویزا برای بعضی از تورهای ورودی و خروجی، کمبود نیروهای کارآزموده و متخصص و همچنین عدم وجود حمایت‌های مالی و نبود بیمه‌های جلوگیری کننده از زیان‌های دفاتر خدمات مسافرتی است.
البته مواجهه با لغو تورهای ورودی و خروجی‌را هم باید به بقیه موارداضافه کرد‌، همگی این عوامل دست به دست هم می‌دهند تا فعالیت نکردن آژانس‌های مسافرتی در حوزه جذب گردشگر و تورهای ورودی را به دنبال داشته باشند. بسیاری از تصمیمات مهم در خصوص گردشگری و ارتقای این صنعت در جلسه‌های مختلفی که مابین دولت و سازمان میراث فرهنگی و گردشگری است صورت می‌پذیرد و نباید آنچنان به آژانس‌های مسافرتی خرده گرفت چون آنها نقشی در این‌گونه جلسات ندارند و بدون آنکه نماینده‌ای از طرف خود داشته باشند فقط با ابلا‌غیه‌ها و دستوراتی که مابین دولت و سازمان گردشگری تصمیم‌گیری می‌شود مواجه شده و ملزم به اجرای آنها هستند. بنابراین نمی‌توان انتظار چندان خاصی از این طیف داشت.
برای رسیدن به هدف مطلوب در جذب گردشگر و ارتقای آن علا‌وه بر تبلیغات گسترده، زیرساخت‌های صحیح و امکانات لا‌زم برای پذیرایی از حجم بالا‌ی گردشگر را هم باید در نظر گرفت. تا زمانی که هتل‌ها و مراکز اقامتی، تفریحی و رفاهی به حد نصاب نرسیده باشد، سرمایه‌گذاری در این بخش کاری عبث و بیهوده است. این تنها مشکل ایران نیست، بسیاری از کشورها از کمبود امکانات و ارائه خدمات به گردشگر رنج می‌برند، منتها با یک برنامه‌ریزی دقیق و مدون، مشخص کردن یک دوره زمانی کوتاه مدت یا تقسیم کردن یک دوره بلند مدت به چندین پروسه زمانی کوتاه مدت و فشار بیشتر می‌توان این مراکز را احداث کرده و مورد بهره‌برداری قرار داد. پس قبل از سرمایه‌گذاری باید نسبت به ورود گردشگران اقدام کرد.
در نهایت از نقش دفاتر فروش بلیت‌های هوایی مستقر در فرودگاه‌ها یا نقاط دیگر درخارج از کشور نباید غافل بود. به خصوص آنکه این روزها مرسوم شده شرکت‌های هواپیمایی و دفاتر آنها اقدام به فروش بروشور و پوستر جاذبه‌های توریستی به مسافرین و گردشگران می‌کنند که این خود یک تبلیغ بسیار مفید وتاثیرگذار در خصوص جذب گردشگر است. افزایش این راهکارها و توجه بیشتر به دفاتر خدمات مسافرتی و ارائه یکسری تسهیلا‌ت برای آنها همگی در پررنگ شدن نقش گردشگری و بهبود آن موثر است.‌
منبع : روزنامه سیاست‌روز


همچنین مشاهده کنید