جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

رویاهای پدرم: حکایتی از نژاد و میراث


رویاهای پدرم: حکایتی از نژاد و میراث
رویاهای پدرم خاطرات باراک اوباما کاندیدای حزب دموکرات انتخابات سال ۲۰۰۸ امریکا است. این کتاب اولین بار در سال ۱۹۹۵ پس از آنکه وی به عنوان رییس نشریه هاروارد لا رویو انتخاب شود به چاپ رسید و این پیش از آغاز زندگی سیاسی اوباما ست.
این کتاب در سال ۲۰۰۴ دوباره به چاپ رسید، سالی که باراک اوباما در احلاس ملی دموکرات ها سخنرانی کرد. چاپ جدید این کتاب در سال ۲۰۰۴ با مقدمه ای جدید به همراه سخنرانی وی در اجلاس بود.
این زندگی نامه شرح حال زندگی باراک اوباما تا ورود وی به دانشکده حقوق دانشگاه هاروارد است. باراک اوباما در این کتاب می نویسد که وی در هونولولو، در هاوایی از پدری کنیایی و مادری امریکایی به دنیا آمده است. بارام حسین اوباما و ان هونهام والدین باراک اوباما هستند که در زمان تحصیل در دانشکده هاوایی با یکدیگر ازدواج کرده بوند. پدر و مادر اوباما، زمانی که وی چهار ساله بود از یکدیگر جدا شدند. اوباما در این کتاب تصویری از غیبت پدر با داستانهایی که مادرش می گوید می سازد.
پس از آنکه مادر و پدر اوباما از یکدیگر جدا می شوند، مادرش با لولو سوئتورو، دانشجوی اندونزیایی ازدواج می کند و خانواده وی به جاکارتا نقل مکان می کنند. زمانی که اوباما ۱۰ ساله می شود به هاوایی برمی گردد تا زیر نظر مادربزرگ و پدر بزرگش تحصیلات بهتری داشته باشد. در آن زمان اوباما یکی از سه سیاه پوستی بود که در مدرسه خصوصی پوناهو درس می خواند. در این مدرسه امریکایی است که باراک اولین تجربه خود از نژاد پرستی را درک می کند. در همین سال، پدرش برای دیدار از خانواده به هاوایی می آید و این آخرین دیدار باراک و پدرش رقم می خورد. پدر باراک اوباما در سال ۱۹۸۲ پیش از اینکه وی شانس دیدار دوباره داشته باشد، در یک حادثه رانندگی جان خود را از دست می دهد.
مادر باراک اوبا چندی پس از انتشار کتاب در سال ۱۹۹۵ ، بر اثر ابتلا به سرطان تخمدان و رحم جان خود را از دست می دهد.
پس از پایان تحصیلات خود اوباما به کالج اوسیدنتال می رود، جایی که وی آن را یک مهمانی بزرگ می خواند. باراک اوباما پیش از آنکه به دانشکده حقوق دانشگاه هاروارد راه پیدا کند، به کنیا سفر می کند تا دیداری از خانواده خود داشته باشد. این آخرین بخش کتاب است که بخشی بسیار احساسی در این کتاب به شمار می رود. این کتاب همانطور که به خوبی زندگی اوباما را منعکس می کند، تجربه شخصی وی از نژاد در امریکا را نیز بیان می کند.
بخش روایتی کتاب رویاهای پدرم توانست جایزه گرمی را د ربخش بهترین آلبوم کتاب گویا در سال ۲۰۰۶ را از آن باراک اوباما کند. جو کلین ستون نویس نشریه تایمز، می نویسد که این کتاب می تواند بهترین خاطرات نوشته شده توسط یک سیاستمدار امریکایی باشد.

نویسنده : آرزو دیلمقانی
منبع : دیپلماسی ایرانی


همچنین مشاهده کنید