شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا

مادران و انتقال بیماری قلبی به کودکان


متخصصین سوئدی دریافتند: احتمال انتقال بیماری قلبی از مادر به نوزاد خیلی بیشتر از انتقال از پدر به نوزاد است. مادرانی كه سابقه بیماری های شدید قلبی دارند، این بیماری را به نوزادان خود ارث می دهند.
در حقیقت سابقه این بیماری در مادر، خطر ابتلا به آن را در پسرها و دخترهایش افزایش می دهد و چنانچه مادر و پدر و هر دو به بیماری قلبی مبتلا باشند خطر ابتلا به بیماری قلبی در فرزندشان دو برابر می شود. بنابراین تا ۸۲ درصد خطر ابتلا به بیماری وجود خواهد داشت.
اما وقتی فقط پدر به بیماری قلبی مبتلا باشد، خطر ابتلا به بیماری در نوزاد تنها ۱۷ درصداست. هنوز دلیل این موضوع كه چرا ارث ما در این زمینه قوی تر است وجود ندارد، اما پزشكان احتمال می دهند این امر به دلیل الگوهای ژنتیكی باشد كه از طریق مادر به نوزاد منتقل می شود یا وجود شرایطی كه ممكن است روی جنین دررحم مادر اثر بگذارد. مثل كشیدن سیگار، افزایش فشار خون در دوران بارداری یا هر دوی آنها.
البته محیط زندگی نیز در این میان نقش مهمی ایفا می كند. چون كودكان اوقات بیشتری را با مادرمی گذرانند. ممكن است، عادات ناسالم و رفتارهای نادرست را از مادر یاد بگیرند. مثل سیگار كشیدن ، داشتن رژیمهای غذایی نادرست یا عدم فعالیت و تحرك، بنابراین كودكانی كه سابقه این بیماری را در مادر ویا پدر دارند باید حتماً برای معاینه نزد پزشك بروند و از دستورات مربوط به پیشگیری از ابتلا به بیماریهای قلبی پیروی كنند.
منبع : روزنامه ایران


همچنین مشاهده کنید