سه شنبه, ۲۸ فروردین, ۱۴۰۳ / 16 April, 2024
مجله ویستا

۱۷ آبان: در شهر چه گذشت؟!


۱۷ آبان: در شهر چه گذشت؟!
پس از تلفن‌های ثابت، اکنون نوبت به تلفن‌های همراه رسیده است تا از طریق آنها برای موسسه‌های خیریه کمک مالی جمع‌آوری شود.
در سال‌های اخیر برخی از مراکز غیردولتی نظیر مراکز توانبخشی و نگهداری از بیماران‌
با روش تازه‌ای اقدام به جمع‌آوری کمک برای افراد تحت پوشش خود می‌کنند.
این مراکز به طور اتفاقی شماره تلفن‌هایی را انتخاب کرده و پس از برقراری تماس اعلام می‌کنند در صورتی که محصول مورد نظر آنها خریداری شود، سود آن نصیب افراد بی‌بضاعت یا بیمار تحت پوشش این مرکز خواهد شد.
به این ترتیب در صورتی که مخاطب شرایط را بپذیرد محصول با پیک برای او ارسال شده و هزینه آن دریافت می‌شود.
این در حالی است که به گفته تعدادی از شهروندان، اخیرا علاوه بر تلفن‌های ثابت با تلفن‌های همراه نیز تماس‌های مشابهی برقرار می‌شود.
با رواج چنین شیوه‌ای به شهروندان توصیه می‌شود در صورت تمایل به کمک به این موسسات ابتدا از هویت موسسه مورد نظر اطمینان حاصل کنند تا از سودجویی افراد فرصت طلب جلوگیری شود.
● از راه پله تا جاکفشی
شکل و شمایل برخی راه‌پله‌های مجتمع‌های مسکونی به جاکفشی بیشتر شباهت دارد تا راه‌پله.
اغلب ساکنان در چنین مجتمع‌هایی یک جا کفشی بزرگ جلوی در منزل گذاشته‌اند و دور و اطراف آن نیز انواع و اقسام اشیای مزاحم به چشم می‌خورد.
برخی نیز پا را فراتر گذاشته و بدون استفاده از جاکفشی،‌ تمام کفش‌ها و دمپایی‌ها را جلوی در منزل قطار می‌کنند و صف‌های طولانی و درهم این پاپو‌ش‌ها و اشیای موجود در راه‌پله‌ها جلوی رفت و آمد ساکنان را می‌گیرد.
به هر حال نبود فرهنگ سکونت در مجتمع‌های مسکونی در اغلب این مجتمع‌ها احساس می‌شود ؛
به طوری که بخش بزرگی از جمعیت ساکن در این نوع ساختمان‌ها از درست نبودن چیدن کفش‌ها در جلوی درآگاهی ندارند.
از سوی دیگر چنانچه فضاهای مشترک ساختمان‌ها با اشیای زینتی و با توافق دیگر همسایه‌ها صورت گیرد می‌تواند رضایت عمومی را در مجتمع‌ مسکونی بیشتر کند.
● ایمنی گره‌ خورده
کمربند‌های غیر ایمن گره خورده به اتاق خودرو‌ها شیوع بالایی در شهر پیدا کرده و این موضوع روز به روز ابعاد گسترده‌تری به خود می‌گیرد.
افرادی که از پرداخت هزینه‌ نصب کمربند‌های ایمنی خودرو شانه خالی می‌کنند،‌ به گره زدن کمربند‌های معیوب به قلاب کنار در‌های خودرو اکتفا می‌کنند.
این در حالی است که چنین کمربند‌هایی به هیچ‌وجه ایمنی سرنشینان را تامین نمی‌کند. علاوه بر این اجبار راننده‌ها برای استفاده مسافر‌ها از این کمربند‌های ناقص همچنان ادامه دارد. این درحالی است که برخی از این کمربند‌ها حتی فاقد قفل کنار صندلی است.
بنابراین مسافر‌ها باید به توصیه راننده‌ها و به دلیل جریمه نشدن وی کمربند بی‌مصرف را تا انتهای مسیر در کنار خود نگاه‌ دارند.
در یک کلام کمربندهای ‌گره‌خورده می‌رود تا به تخلف‌های بی‌شمار برخی راننده‌ها همچون کرایه‌های سلیقه‌ای، سیگار کشیدن، صدای بلند ضبط و دیگر تخلف‌ها اضافه شود.
● سرویس زودهنگام بخاری‌
در چند روز اخیر که هوا حسابی سرد شده، بازار تعمیرکاران بخاری خودرو هم خیلی داغ شده است.
در این روز‌ها رانندگان برای گرم کردن خودروی خود بخاری‌ها را روشن می‌کنند و در صورتی که بخاری سرویس نشده باشد به خوبی کار نخواهد کرد.
به عنوان مثال خوب گرم نکردن یا وزش هوای سرد به جای هوای گرم از جمله مشکلاتی است که در صورت سرویس نکردن بخاری خودرو پیش می‌آید.
این در حالی است که در روز های بارانی و برفی جدا از لزوم خوب کار کردن بخاری برای ایجاد گرما، از باد گرم بخاری برای خشک کردن بخار شیشه‌های خودرو هم استفاده می‌شود تا دید راننده بهتر شود.
هرچند همین حالا هم سر تعمیرکاران خیلی شلوغ است اما پیشنهاد می‌شود قبل از اینکه هوا بیشتر سرد شود، برای سرویس بخاری خودرو دست به کار شوید تا مجبور نشوید ضمن اتلاف وقت، هزینه بیشتری هم بپردازید.
منبع : همشهری آنلاین


همچنین مشاهده کنید