شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

عمر دندانهای شیری تا ۱۲ سالگی است


عمر دندانهای شیری تا ۱۲ سالگی است
درصد بالایی از پوسیدگی های دندانی کودکان ناشی از شیر دادن به کودک به هنگام شب است.
دکتر غلامحسین رمضانی در این رابطه می گوید: بیشتر مادران در طول شب به دفعات مکرر و یا با هر بار بیدار شدن کودک به او شیر می دهند، غافل از اینکه همین شیر شبانه بیشترین تاثیر را در پوسیدگی دندانها دارد.
لذا برای پیشگیری از پوسیدگی دندان های کودک بعد از یکسالگی باید شیر شب را بصورت کنترل شده و نه به دلخواه کودک باشد. یکی از عادت های غلط در برخی مادران این است که قاشق و یا پستانک کودک را قبل این از اینکه در دهان کودک بگذارند به منظور تمیز کردن اول آن را داخل دهان خود می گذارند.
همزمان با رویش دندان میکروب های پوسیدگی زا وارد دهان شده و شروع به فعالیت می کنند که این عادت غلط برخی مادران باعث ورود این میکروب های پوسیدگی زا به دهان کودک می شود و به همان سبب پوسیدگی های دندان را در کودک افزایش می دهد.
به گفته دکتر رمضانی یکی دیگر از باورهای غلط در این زمینه عمر دندانهای شیری تا هفت سالگی است. این تصور باعث شده است تا در حفظ و بهداشت دندانهای شیری سهل انگاری شود.
حدود ۷۰ درصد از ناهنجاری های دندانی در سنین بالا ناشی از کم توجهی به دندانهای شیری و زود از دست دادن این دندانها است.
زود از دست دادن دندانهای شیری که باید تا سن ۱۰ تا ۱۲ سالگی حفظ شوند باعث می شود فضای خالی آن توسط دندانهای مجاور پر شود و این مشکل جایی برای رویش دندان های دائمی باقی نمی گذارد و باعث ایجاد ناهنجاری های دندانی و فکی می شود.
افتادن دندانهای شیری از شش و هفت سالگی آغاز می شود و تا ۱۰ تا ۱۲ سالگی ادامه می یابد. برای پیشگیری از مشکلات دندانی کودکان در رابطه با رویش اولین دندان یعنی از حدود ۶ ماهگی باید کودک را به دندانپزشک نشان دهید. این روند باید بطور متناوب یعنی هر ۶ ماه یکبار ادامه یابد.
منبع : روزنامه کیهان


همچنین مشاهده کنید