چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

سندروم روده


سندروم روده
▪ سوال: با سلام، لطفا در مورد سندروم روده یا IBS توضیح دهید و این که آیا مصرف داروی کلوفاک اثر دارد یا نه؟ روان پزشکی در درمان این بیماری چقدر می تواند موثر باشد؟
ـ پاسخ: سندروم روده تحریک پذیر (Irritable Bowel Syndrom) (IBS)یک اختلال حرکتی در روده باریک و بزرگ است که در آن هیچ ضایعه واضح و مشخصی در بدن وجود ندارد.
شیوع آن در ایران به دلیل مراجعه نکردن بیماران به پزشک و نبود تشخیص صحیح آن و نیز ضعف آمار پزشکی مشخص نیست. ولی در کشورهای غربی حدود ١٠ تا ٢٠ درصد افراد جامعه به آن مبتلا می باشند.
این بیماری در افراد جوان و حساس و معمولا تحصیل کرده شایع است و علت آن هنوز شناخته شده نیست.
اما رابطه مستقیمی با حملات بیماری و فشارهای روحی-روانی وجود دارد. استفاده از رژیم های غذایی خاص، روان درمانی، پرهیز از موقعیت های استرس زا و گاهی تجویز دارو در درمان این حالت موثر است.
از داروهایی مانند بلادونا، کلیدینیوم، دی سیکلومین، فلاکس، کلوفاک، اوکتروتاید، تروپانتل، به عنوان داروهای شیمیایی و از تری فیبا (فیبر غذایی)، نعنا و پسیلیوم به عنوان داروهای گیاهی در درمان آن می توان استفاده کرد.
ولی در مورد داروی کلوفاک که مدنظر شماست این دارو همان طور که اشاره شد در درمان بیماری IBS به عنوان یک داروی ضد اسپاسم (GI) موثر می باشد. در هر صورت مصرف هر کدام از داروهای فوق بدون تجویز پزشک ممنوع است.

دکتر سید مهرتاش متولی
منبع : روزنامه خراسان


همچنین مشاهده کنید