جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

اهمیت تشکر از فرزندان


اهمیت تشکر از فرزندان
وقتی از فرزندانمان قدردانی و تشکر می کنیم، به آن ها احساس مهم بودن را منتقل می کنیم و این تقدیر و تشکر ما یکی از کلیدهای برقراری ارتباط با آن ها خواهد بود. تایید نوجوانان از سوی ما نشان می دهد که علاوه بر این که خودشان برای ما اهمیت دارند، کارهای آن ها نیز برای ما حائز اهمیت است. تقدیر از کارهای شایسته نوجوانان به آن ها اعتماد به نفس بیشتری می بخشد و احساس می کنند که برای خانواده خود ارزش دارند و موفقیت هایشان نیز برای والدین ارزشمند است.
هرقدر که شما از کارهای خوب و درست فرزندتان بیشتر تشکر کنید، کمتر مجبور خواهید شد تا او را بابت کارهای نادرستش مورد انتقاد و سرزنش قرار دهید. بسیاری از والدین در می مانند که از چه واژه هایی برای تشکر از فرزندان خود استفاده کنند، در صورتی که آن چه بیشتر از انتخاب کلمات اهمیت دارد، این است که عادت کنیم تا به دور از هر محدودیتی که گاه برای خود ایجاد می کنیم، درباره فرزندمان و کارهای او صحبت کنیم و به او بگوییم که چه قدر از کارهای درست او خشنود می شویم و به عنوان نمونه بگوییم از این که تکالیف را سر وقت انجام دادی، از تو ممنونم، از این که بعد از خوردن غذا، ظرف های کثیف را داخل ظرفشویی گذاشتی متشکرم و یا از این که وقتت را با خواهر کوچکت گذراندی در صورتی که می توانستی با دوستانت باشی، متشکرم.
اگر نوجوان شما به طور کامل مطمئن نباشد که شما او را آن گونه که هست، پذیرفته اید و قبول دارید، از تشکر و قدردانی شما برداشت نادرستی خواهد داشت.تقدیر و تشکر از اعمال خوب فرزندانمان به آن ها آرامش بیشتری می بخشد و باعث می شود احساس امنیت کنند بنابراین آن ها نیز خود را آن گونه که هستند خواهند پذیرفت.
لازم است فرزندانمان بدانند که چه به موفقیت برسند و چه با شکست مواجه شوند، ما آن ها را دوست داریم. تایید نوجوانان از سوی ما به آن ها نشان می دهد که علاوه بر این که خودشان برای ما اهمیت دارند، کارهای آن ها نیز برای ما حائز اهمیت است.

زهره حریری باخدا
منبع : روزنامه خراسان


همچنین مشاهده کنید