جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

۱۴ آبان: در شهر چه گذشت؟!


۱۴ آبان: در شهر چه گذشت؟!
بارندگی‌های چند روز اخیر هرچند دیر اتفاق افتاد اما بالاخره ثابت کرد که پاییز با تمام قدرت از راه رسیده است.
این در حالی است که بارش‌های اخیر بیش از هر چیز دیگری بار ترافیکی شهر را تحت تاثیر قرار داده‌ است.
در شب و روزهای گذشته ترافیک در اغلب خیابان‌ها و بزرگراه‌ها به اندازه‌ای سنگین بود که طی مسیر چند دقیقه‌ای تا چند ساعت طول کشید.
هرچند تنها تفاوت زمان بارندگی با زمانی که خیابان‌ها خشک است، لغزنده بودن مسیر و کاهش دید رانندگان است اما همین ۲ فاکتور مهم، تاثیر بسیار زیادی بر افزایش ترافیک دارد.
البته در این شرایط همکاری رانندگان و توجه آنها به قوانین راهنمایی و رانندگی می‌تواند از به وجود آمدن گره‌های ترافیکی جلوگیری کند و به این ترتیب ترافیک شهر روان‌تر می‌شود.
به طور حتم کنترل عملکرد صحیح برف‌پاک‌کن‌ها، شیشه گرمکن و همچنین بخاری خودروها پیش از حرکت تاثیر به‌سزایی در بازشدن بخشی از گره‌های ترافیکی خواهد داشت.
● خود درمانی خطرناک
با سرد‌ترشدن هوا تعداد افرادی که به سرماخوردگی دچار می‌شوند به سرعت در حال افزایش است.
این در حالی است که برخی به دلیل شلوغی مطب پزشکان یا کمبود وقت از مراجعه به پزشک خودداری کرده و به طور خودسرانه اقدام به مصرف دارو می‌کنند.
شاید به همین دلیل باشد که این روزها آمار فروش قرص‌های ادولت کلد یا همان سرماخوردگی بزرگسالان به میزان قابل توجهی افزایش یافته است.
اما متخصصان می‌گویند تنها انواع خاصی از سرماخوردگی به درمان دارویی نیاز دارد و انواع دیگر باید با مراقبت و پرهیز بهبود یابند.
از سوی دیگر گاهی مشاهده می‌شود که برخی داروخانه‌ها نیز دارو‌هایی که به تجویز پزشک نیاز دارند را بدون نسخه به فروش می‌رسانند و به این ترتیب به خوددرمانی‌های خطرناک بیماران کمک می‌کنند.
● بن‌های تقلبی
این اواخر در فروشگاه‌های زنجیره‌ای افرادی تردد می‌کنند که بن‌های تقلبی به مردم می‌فروشند.
قیمت‌های پیشنهادی آنها برای خرید بن‌های گوناگون به حدی پایین است که برخی افراد را برای خرید چند برگ بن ارزان تطمیع می‌کند. گاهی اوقات بن‌های ۲۰هزارتومانی تا ۱۸ هزار تومان فروخته می‌شوند و افراد مراجعه کننده به فروشگاه، به خیال اصل بودن بن‌ها آنها را می‌خرند.
این در حالی است که واقعیت تلخ، فقط کنار صندوقدار روشن می‌شود. صندوقدار‌ها بن‌های تقلبی را می‌شناسند و آنها را بلافاصله از دور خرید و فروش خارج می‌کنند.
بنابراین در ازای خرید هر بن تقلبی خریدار متضرر شده و مشکل بتواند فروشنده متقلب آن را پیدا کند.
به نظر می‌رسد ظاهر ساده بن‌ها این فرصت را برای جاعلان به وجود آورده که به جعل و توزیع آنها اقدام کنند. مشکل دیگری که در مورد استفاده از بن‌ها وجود دارد تاریخ انقضای آنهاست؛
به طوری که سال پیش برخی شهروندان در روز‌های پایانی سال به مراکز فروش مراجعه کردند و در کمال تعجب مشاهده کردند که بن‌ها از درجه اعتبار خارج شده و صندوقدار‌ها آن را نمی‌پذیرند. این در حالی بود که مطابق مندرجات پشت بن‌ها -تاریخ اعتبار- هنوز چند روزی از اعتبار آنها باقی بود.
● نشریات زرد
در چند روز گذشته شواهد و قراین مشهود روی کیوسک‌های روزنامه‌فروشی به خوبی گویای این واقعیت بود که تعداد نشریات زرد به شکل غیرقابل باوری افزایش یافته است.
البته این تغییرات ناشی از به کار گیری اخبار و گزارش‌های نادرست و جنجال‌برانگیز دروغین نبود بلکه بارش باران‌ و نبود سرپناهی برای این دسته از نشریات باعث شده بود ظاهر آنها از سفیدی به زردی گراید.
در حال حاضر بسیاری از کیوسک‌های روزنامه‌فروشی فاقد سایبان‌ها و سرپناه مناسب برای محافظت از نشریات در برابر باد و باران هستند؛ به طوری که شهروندان در روز‌های بارانی مجبورند اخبار داغ روزنامه‌ها را در صفحات خیس و سرد، ورق بزنند و بخوانند.
منبع : همشهری آنلاین


همچنین مشاهده کنید