شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

درخشش هنرمندان مردمی


درخشش هنرمندان مردمی
● تأثیر پیروزی انقلاب اسلامی بر رشد و شکوفایی سینما در ایران
پیروزی انقلاب اسلامی ایران در تمام عرصه ها تحول ایجاد کرد و به تناسب رشد فکری و تحول اندیشه در میان آحاد مردم، بسیاری از ساختارهای اجتماعی، فرهنگی و هنری به رشد و بالندگی رسیدند.
اما یکی از مهمترین تأثیرات انقلاب اسلامی بر حوزه سینما بود و سینمای ما را به سمت جریانی معناگرا، جهانی، زیبایی شناسی، فلسفی و عمیق رهنمون ساخت. تا پیش از انقلاب تنها فیلم های نادر از جمله «گاو» ساخته داریوش مهرجویی در زمره سینمای حرفه ای و هنری قرار داشتند. البته آثار مستندی همچون «حج» ساخته مرحوم جلال مقدم از جمله آثار درخشان سینمای دینی و ملی ما بود که روایتی مستند از مناسک حج را نشان می داد. پس از انقلاب اما سینمای کشورمان در دو بعد سینمای حرفه ای و هنری و سینمای مردمی و خانوادگی به رشد چشمگیری رسید.سیمین نیک بین میدانی، استاد ایرانی دانشگاه تافتس امریکا معتقد است که سینمای ایران پس از انقلاب اسلامی از رشد تافتس (tufts) فوق العاده ای برخوردار شده وی از دستاوردهای مهم انقلاب اسلامی به حساب می آید. وی به پایگاه اطلاع رسانی سینمای ایران گفته است: سینمای ایران پس از انقلاب اسلامی از رشد فوق العاده ای برخوردار شده واز دستاوردهای مهم انقلاب اسلامی به حساب می آید.
سیمین نیک بین که از ایرانیان موفق ومطرح درامریکا محسوب می شود به تازگی و پس از سال ها برای حضور در یک کنگره علمی به تهران سفر کرده است. او هفته گذشته در دانشگاه تهران به سخنرانی پرداخت ‎. این استاد دانشگاه تافتس امریکا و مدیر مؤسسه بین المللی تحقیقات تغذیه و سالخوردگی گفت: سینمای ایران از اعتبار خوبی در دنیا برخوردار است و در امریکا نیز سینمای ایران مورد توجه قشر روشنفکر و فرهیخته است.
وی با اشاره به نمایش فیلمهای مجیدی و مهر جویی در موزه هنرهای بوستون و تجلیل ازاین دو فیلمساز، گفت: قطعاً نمایش فیلم های این دو فیلمساز و فیلمسازان دیگر با استقبال مردم مواجه خواهد شد و مطمئنم ایرانی های مقیم امریکا و تماشاگران امریکایی از این فیلم ها استقبال بسیار خوبی خواهند کرد.
وی با انتقاد شدید از سینمای قبل از انقلاب، این سینما را مبتذل و غیرقابل تحمل خواند و گفت: سینما پس از انقلاب پیشرفت بسیار خوبی کرده است و به هیچ وجه قابل مقایسه با قبل از انقلاب نیست.
وی که پس از سال ها برای حضور در کنگره تغذیه به تهران سفر کرده است وضعیت علمی و دانشگاهی ایران را در سال های پس از انقلاب بسیار خوب توصیف کرد و گفت: هم اکنون در ایران سرمایه گذاری گسترده ای روی تحقیقات و فعالیت های علمی انجام می شود. این در حالی است که مفهوم عظیم انقلاب اسلامی همچنان در فیلم های ایرانی جاری است.
تولید ۱۶ فیلم در یک سال با الهام از مضمون انقلاب و با به تصویر کشیدن رخدادهای مستند این ایام خود مهر تأییدی بر شکوفایی سینما چه به لحاظ کمی و چه به لحاظ کیفی است.

حسین ابوالفتحی
منبع : روزنامه ایران


همچنین مشاهده کنید