شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

نه شتابزدگی، نه فرصت‌سوزی


نه شتابزدگی، نه فرصت‌سوزی
طرح تحول اقتصادی با هفت محور تعیین شده، طرحی قابل دفاع است. محورهای اصلی این طرح پیشنهادی، اصلاح نظام‌های بهره‌وری، مالیات، هدفمندکردن یارانه ها، ارزش‌گذاری پول ملی و نرخ ارز، شبکه توزیع، گمرک و نظام بانکی ذکر شده است که تاخیر در اصلاح هریک از آن‌ها به ضرر جامعه تمام می‌شود.بدون تردید برای تبدیل کردن ایران به قدرت نخست اقتصادی منطقه تا افق سال ۱۴۰۴ راه دشواری پیش رو داریم و ابتدا باید موانع و چالش‌های اقتصادی را رفع کنیم و این مهم تنها با برنامه ریزی هدفمند تصمیم‌سازان، همکاری و تعامل مسؤولان و اقتصاددانان و عزم راسخ و برخورد مسؤولانه سه قوه مقدور خواهد بود. این‌که گفته می‌شود در اجرای طرح تحول اقتصادی نباید عجولانه و شتابزده عمل کرد، منطقی است اما این را هم نباید فراموش کنیم که باید فضای کنونی اقتصادی کشور را تغییر داد و نباید سبب فرصت‌سوزی کرد.
زیرا تجربه نشان داده است که حرکت بطئی و تردیدهای بی‌مورد در بسیاری از موارد به اقتصاد ملی ضربه‌های جبران‌ناپذیری وارد کرده است.
اگرچه اصل بهینه‌کردن یارانه‌ها به‌عنوان بحث‌انگیزترین محور این طرح، از دهه‌های گذشته و در برنامه‌های سوم و چهارم توسعه اقتصادی کشور در قالب قانون مطرح بوده اما به علل گوناگونی هرگز تحقق نیافته است و اکنون که به‌صورت جدی‌تری مطرح شده، باید وارد میدان عمل شد تا به‌عنوان حرکتی اثربخش، اجرایی و محقق شود.
بدیهی این طرح نیز مانند هر طرحی دیگری در مراحل اولیه ممکن است که آثار و عوارضی منفی به دنبال داشته باشد اما در نهایت و در بلند مدت به نفع جامعه خواهد بود. چیزی که در این میان قابل اهمیت است در برگیرندگی بالای اعطای یارانه‌ها است و این‌که طرح هدفمند کردن یارانه‌ها در کشور بیش از سه دهک جامعه را در برمی‌گیرد و این مهم در ادامه به هفت دهک جامعه تسری می‌یابد.همچنین احتمال اینکه با اجرای طرح تحول اقتصادی مشکلاتی در کوتاه‌مدت برای تولیدکنندگان و اشتغال در کشور ایجاد شود، وجود دارد. از این رو کارگروه‌های ذیربطی که برای رفع مشکلات احتمالی تشکیل شده اند، نقش حساسی بر عهده دارند و باید کاملا دقیق و کارشناسانه پیش بروند. امید آن‌که برای پیشرفت و توسعه کشور و دستیابی به فردایی بهتر، دولت، اقتصاددانان و بخش خصوصی با همدلی و وفاق ملی بیشتری وارد میدان عمل شوند و آینده را به نفع آحاد جامعه رقم بزنند .
منبع : روزنامه پول


همچنین مشاهده کنید