سه شنبه, ۲۸ فروردین, ۱۴۰۳ / 16 April, 2024
مجله ویستا

تو ثروتمند متولد شده‌ای!


تو ثروتمند متولد شده‌ای!
در سال ۱۹۲۳ در یکی از بزرگ‌ترین هتل‌های آمریکا هشت نفر از ثروتمندترین سرمایه‌داران دنیا دور هم جمع بودند. این هشت نفر پول بیشتری از دولت وقت آمریکا را در کنترل خود داشتند. گروهی از موفق‌ترین مردان دنیا در آن مکان جمع بودند حداقل می‌توان گفت مردانی که راز پول‌ درآوردن را می‌دانستند. حالا بیائید باهم ببینیم که ۲۵ سال بعد این مردان در چه شرایطی بودند: رئیس بزرگ‌ترین شرکت مستقل استیل چارلز اسکوات پنج سال قبل از این‌که در حال ورشکستگی بمیرد، با پول قرضی زندگی می‌کرد. رئیس بزرگ‌ترین شرکت گاز آمریکا، هووارد هاپسون دیوانه شد. بزرگ‌ترین دلال گندم، آرتور کاتن در خارج از کشور در حالی‌که از ورشکستگی عذاب می‌کشید، درگذشت. رئیس بازار سهام نیویورک، ریچارد ویتنی به ندامتگاه فرستاده شد. عضو کابینه ریاست جمهوری آلبوت فال از زندان آزاد شد تا بتواند در خانه بمیرد. کله‌گنده‌ترین آدم دروال استویت؛ خودکشی کرد. رئیس بزرگ‌ترین خدمات انحصاری دنیا هم همین‌طور. هرکدام از این مردان هنر پول درآوردن را آموخته بودند ولی به‌نظر می‌آید که هیچ‌کدام از انها یاد نگرفته بودند چگونه ثروتمند زندگی می‌کنند که این حق طبیعی آنها بود.
داستان‌هائی از این قبیل بسیار پرمعنا هستند، ولی افراد غافل می‌گویند: دیدی گفتم خوب نیست آدم خیلی پول داشته باشد. پول فساد می‌آورد یا می‌خواهد به تو ثابت کند که انسان‌های ثروتمند واقعاً خوشبخت نیستند. ولی البته که این درست نیست. گرچه این هشت نفر ظاهراً از مسیرشان لغزیده بودند، اما افراد ثروتمند زیادی هستند که بسیار خوشبخت زندگی می‌کنند، و کارهای خوب بی‌شماری با پولشان انجام می‌دهند، کسانی که زندگی متمایل و سلامتی دارند. این نکته را در نظر بگیرند که پول تأثیر بیشتری نسبت به هر کالای دیگری که می‌توانی فکرش را بکنی دارد. در حقیقت ضرر یا اکتساب ناگهانی پول به اندازه زیادی بر طرز تفکر تأثیر می‌گذارد بنابراین هر کسی باید درک عمیقی از این‌که پول چیست و قوانینی که جذب ن را اداره می‌کند داشته باشد. اما حقیقت غم‌انگیز این است که یک نفر از ده نفر این کار را انجام نمی‌دهد. نود و پنج نفر از صد نفر به درآمدشان عادت می‌کنند، در حالی‌که از گهواره تا گور در آرزوی بیشتر داشتن هستند، هرگز نمی‌فهمند که در واقع می‌توانستند تمام آن‌چه را که خواستند داشته باشند.
● کدام گزینه صحیح است؟
ـ A پول همه‌چیز نیست.
ـ B پول مهم نیست یا من به پول اهمیت نمی‌دهم.
ـ C هیچ‌کدام
اگر جواب شما C بود باید به شما تبریک بگویم. یکی از تصورات غلط رایج در مورد پول به اهمیت آن مربوط می‌شود. چندبار در مکالمه افراد شنیده‌اید که از جملات بالا استفاده کنند، خوب شاید افرادی که این چیزها را می‌گویند واقعاً به پول اهمت ندهند. در حقیقت نمی‌توان انکار کرد که پول برای هر شخصی که در یک جامعه متمدن زندگی می‌کند مهم است. پس حرف‌هائی مثل آره ولی به اندازه فلان چیز و بسان چیز مهم نیست همه مزخرف هستند. زیرا هیچ‌چیز نمی‌تواند جای پول را در عرصه‌ای که استفاده می‌شود بگیرد.
● پول یک خدمتگزار است
همیشه باید به خاطر داشته باشیم که پول یک خدمتگزار است و ما ارباب هستیم. باید خیلی مواظب باشیم که این معامله را جابه‌جا نکنیم، زیرا افراد زیادی با هوش بالا این کار را کرده‌اند و آسیب هم دیده‌اند. بدبختانه و متأسفانه، بسیاری از این روح‌های فقیر عاشق پول بودند و از مردم استفاده کردند که این خود باعث به خشم آوردن یکی از اساسی‌ترین قوانین موفقیت مالی می‌شود. همیشه باید به خاطر داشته باشیم که مردم را دوست بداریم و از پول استفاده کنیم تا این‌که برعکس این‌کار را انجام دهیم!
● نقش شانس در پولدار شدن
خرافه دیگری که خیلی آدم‌ها در مورد پول می‌پذیرند این است که فقط با شانس و بخت و اقبال خوب است که می‌توان پولدار شد و خود هم این باور را دارند که بدشانس هستند و توجیهی برای بی‌پولیشان می‌آورند، به‌عنوان مثال هرگاه مردم دور هم جمع‌ می‌شوند تا در مورد شخصی که از لحاظ مالی موفق است صحبت کنند. همیشه یکی در میان آنها است که بگویند او فقط خوش‌شانس بوده او فقط به موقع در جائی درست قرار گرفت گرچه شانس در موفقیت مالی نقش دارد ولی هرگز به‌تنهائی کافی نیست. پول یک نتیجه است و همیشه باید به‌دست بیاید.
● پول باید در جریان باشد.
سومین چیزی که باید در مورد پول بدانیم این است که تا وقتی ارزش دارد که مورد استفاده قرار گیرد. به‌محض این‌که از جریان خارج شود و راکد بماند به بی‌ارزشی روزنامه یا قوطی و شیشه خالی‌های به‌دردنخوری می‌شود که مردم جمع می‌کنند.
منبع : ماهنامه اقتصاد خانواده


همچنین مشاهده کنید