جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

درمان بدتر از بیماری


درمان بدتر از بیماری
اغلب مردم هنگام بیماری و مراجعه به پزشک، توقع تجویز کیسه ای دارو از پزشک دارند. در حالی که از این نکته غافلند که گاهی عوارض درمان، بیشتر از خود بیماری گریبانگیر فرد خواهد شد و فرد پس از مصرف دارو، نیاز به درمان عوارض جانبی پیدا می کند.
مرگ و میرهای ناشی از مصرف داروی زیاد، در رده چهارم علل مرگ و پس از مرگ به دلیل بیماری قلبی، سرطان و سکته جای دارد. دانستن عوارض بسیاری از دارو ها، در عین داشتن مزایای درمانی، اهمیت پیشگیری و محافظت از سلامت جسمی و روحی را به هر یک از ما گوشزد می کند.
تعدادی از داروهای ضد دیابت باعث افزایش وزن و وابستگی به انسولین می شوند. داروهای ضد آسم حساسیت بدن را نسبت به برخی از محرک ها بالا برده و گاهی شرایط بیمار را وخیم ترمی کند.
داروهای ضد اسیده معده در صورت مصرف بی رویه فرد را به دارو وابسته می کنند. مصرف خودسرانه آنتی بیوتیک ها تا حد زیادی مقاومت میکرب ها را بیشتر می کنند.
داروهای پائین آورنده کلسترول باعث بروز بیماری های قلبی می شوند. داروهای میگرن سردرد را افزایش می دهد.
اسپری های آسم باعث بروز سکته و حمله قلبی می شوند. داروهای آرتریت می تواند باعث بروز عفونت های قارچی مهلک و سرطان شوند.
محققان دریافته اند بسیاری از بیماری ها مانند دیابت، بیماری های قلبی، فشار خون بالا، کلسترول بالا، بی خوابی و افسردگی با تغییر شیوه زندگی قابل درمان است و بهتر است به جای مصرف خودسرانه انواع دارو، شیوه زندگی خود را اصلاح کرده و از مصرف دارو بدون مشورت با پزشک پرهیز کرد.

[نادر اقبال]
منبع : روزنامه ایران


همچنین مشاهده کنید