شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

خوب غذا بخور تا بزرگ و قوی بشی


خوب غذا بخور تا بزرگ و قوی بشی
این دفعه می خوام سراغ بچه های خوب و حرف شنو برم و در مورد تغذیه، خوردن غذاهای مقوی و ورزش باهاشون صحبت کنم و ازشون بپرسم که چه قدر به سلامتی اهمیت می دن و برای حفظ اون چه کارهایی می کنن؟
به طور حتم شما بچه ها می دونین ورزش و تغذیه مناسب و به اندازه در سلامتی همه موثره. پس چه خوبه با یک رژیم غذایی خوب و مفید و انجام فعالیت های ورزشی، سلامتی مون رو حفظ کنیم و از خوردن خوراکی هایی که ارزش غذایی ندارن دوری کنیم.
روشنک ۱۰ سال داره و می گه: من همیشه صبح ها بعد از چند دقیقه نرمش، صبحانه کاملی مثل تخم مرغ، عدسی، نون و پنیر و گردو و یا شیر و عسل می خورم و از خوردن اون ها لذت می برم.
او اضافه می کنه: به گفته مامانم خوردن نون و پنیر و گردو و هر خوراکی مفید دیگه، به خوردن خوراکی های رنگارنگی که ارزش غذایی ندارن ترجیح داره و باعث می شه قدرت تمرکزمون بالا بره و درس هامونو بهتر یاد بگیریم.
سوگند ۹ ساله هم می گه: من همیشه ساندویچ نون و پنیر با یک نوع میوه همراه خودم به مدرسه می برم ولی زنگ تفریح که می شه خوراکی های رنگارنگی که توی بوفه مدرسه می فروشن، من رو به هوس می اندازه و گاهی به جای خوردن ساندویچ از اون خوراکی ها می خورم.
او ادامه می ده: کاش بوفه مدارس از این خوراکی ها نفروشه تا بچه ها هم هوس خوردن اون هارو نکنن و همه از خونه خوردنی های سالم و خوب با خودشون بیارن.
رزا ۸ ساله هم عنوان می کنه: من هم خوردنی هارو دوست دارم و سعی می کنم هر روز از خوراکی های مفید مثل گوشت، تخم مرغ، سبزی، میوه، خشکبار و انواع مغزها که مامان تهیه می کنه، استفاده کنم.
او اضافه می کنه: به گفته مامانم خوردن میان وعده برای سلامتی و شادابی بچه ها ضروریه و من هم به حرف مامانم گوش می کنم و شیر، خرما، میوه و چیزهای خوب می خورم تا همیشه سرحال و سالم باشم و هیچ وقت مریض نشم.
شهراد ۷ ساله هم که ورزش کردن رو خیلی دوست داره می گه: کاش همه زنگ ها، زنگ ورزش می شد. من همه نوع ورزش رو به خصوص ژیمناستیک، شنا و کاراته خیلی دوست دارم و می دونم که با ورزش کردن می تونم همیشه سالم و شاد باشم.
او اضافه می کنه: مربی ورزش مدرسمون می گه، ورزش کردن انرژی زیادی می خواد و باید با خوردن غذاهای مقوی و پرخاصیت این انرژی رو به دست بیاریم. مهشاد که ۹ سال داره می گه: من هیچ وقت گوشت نمی خورم ولی از وقتی مامانم منو با خواص اون آشنا کرد و متوجه شدم چه قدر برای سلامتی بدن مفیده، تصمیم گرفتم از هرچی مامان برای ناهار و شام آماده کرد استفاده کنم و غر نزنم.
سورنا ۶ ساله هم که از غذاهای مامانش ایراد می گیره و هر روز با بهونه های جدید از خوردن غذاهای گرم و مقوی دست پخت مامانش خودداری می کنه، می گه من دوست دارم چیپس، شکلات و پفک بخورم و از خوردن اون ها خیلی لذت می برم و هیچ وقت سیر نمی شم اما مامان بهم اجازه نمی ده و می گه اگه می خوای بزرگ و قوی شی باید غذاهای سالم و مقوی بخورم.
او اضافه می کنه: خانوم مربی مهربون هم درباره بچه هایی که خوب غذا نمی خورن و همیشه زردو مریضن برامون یک قصه تعریف کرده و با این که خیلی پفک دوست دارم، سعی می کنم از این به بعد کمتر بخورم.
امیدوارم شما بچه های خوب و مهربون اشتباه و شیطونی سورنا کوچولو رو تکرار نکنین و مامان و باباهاتون رو به خاطر خوب غذا نخوردن و ورزش نکردن مناسب و به اندازه آزار ندین.
از حالا به بعد مثل بچه های خوب و عاقل، خوردن چیپس، پفک و خوراکی های رنگارنگ رو که هیچ ارزش غذایی ندارن و برای سلامتی بدن شما ضرر دارن، از برنامه غذایی تون حذف کنین و اگه یک وقتی هم هوس خوردن اون ها رو کردین، بدونین که هر چند وقت یک بار به مقدار کم اشکالی نداره ولی نباید طوری باشه که شما رو سیر بکنه و نتونین از وعده های اصلی غذایی که باعث سلامتی و رشد بدن می شه، استفاده کنین.

عابدیان
منبع : روزنامه خراسان


همچنین مشاهده کنید