پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

وقتی کودک از مرگ می‌پرسد


وقتی کودک از مرگ می‌پرسد
«چرا؟ چرا بچه من باید سرطان خون بگیره؟» اگر شما هم مانند خانم سرمد از رشت، جزو افرادی هستید که یک کودک سرطانی دارید یا کودک شما با ناهنجاری به دنیا آمده است و همانند این خواننده گرامی نمی‌دانید چگونه با مشکل خود کنار بیایید این یادداشت را بخوانید...
اول از همه باید بدانیم مرگ یک مقوله است و بیماری یک مقوله دیگر. همان‌طور که شما در تاریخ معینی به دنیا آمده‌اید و این تولد در سیطره علم و قدرت هیچ‌کس جز خدای مهربان و قادر نبود، او و فقط علم اوست که می‌داند شما در چه تاریخی از کدام سال از دنیا خواهید رفت و همان‌طور که در قرآن آمده‌ «ای پیامبر اگر از تو راجع به مرگ پرسیدند بگو زمان مرگ شما دست خداست و هیچ‌کس لحظه آن را نمی‌داند» ما لحظه آن را نمی‌دانیم و توجه داشته باشید چه بسا کسانی که بیماری صعب‌العلاج دارند سال‌ها در کنار شما زندگی کنند و دیگری که در سلامت کامل بوده به مشیت خداوندی بسیار زودتر از فرد بیمار از دنیا برود.
همه اینها را گفتم که بی‌‌‌جهت شیون و زاری نکنید و گمان نبرید اگر فرزند شما بیماری سختی دارد یعنی به زودی خواهد مرد. شما باید برحسب سن و درک او برایش توضیح دهید که در خون تو بیماری وجود دارد و دکتر باید مدام تو را بررسی کند و شاید نیاز باشد داروهایی استفاده کند تا خوب شوی. این داروها در موقع مصرف عوارضی دارند برای مثال موهایت می‌ریزد اما بعد از تمام شدن داروها دوباره مانند اول می‌شوی.
اگر بچه از مرگ پرسید که آیا من دارم می‌میرم. پاسخ همان است که گفتم: «عزیزم تو فقط بیماری. مرگ تو مانند تولدت و تولد و مرگ من و بابا رازی است که خدا می‌داند. خیلی‌ها مانند تو و از تو بدتر مریض‌اند و خوب می‌شوند.»
از بچه‌ بیماری‌اش را مخفی نکنید و یا مانند آنها که عزیزی را از دست داده‌اند و در مراسم تشییع او هستند، رفتار نکنید. دایم نگویید چرا این‌طور شد. چرا من؟ سعی کنید به فرزند معلول یا بیمار خود بگویید در برآیند کلی زندگی هر کسی خداوند طبق قوانین خود سختی‌هایی را قرار داده تا در کنار آن مفهوم آسانی را درک کند. در عوض اگر تو معلولی پدرت یک مرد مهربان و مادرت یک خانم معلم درستکار است.
به بچه یاد بدهید قسمت‌های مثبت زندگی‌اش را ببیند. به او بگویید اگر بخواهی با دید چرایی به زندگی بنگری هر کس یک چرا دارد. چرا من دختر شدم؟ چرا در آفریقا و فقر دنیا آمدم؟ اگر نعمت‌هایمان را ببینیم در برآیند کلی همه ما رضایت‌مندی از زندگی خواهیم داشت.

دکتر بدری‌سادات بهرامی
منبع : روزنامه سلامت


همچنین مشاهده کنید