جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

کسانی که نسبت به غایبان وفادارند، به حاضران نیز وفادار خواهند بود


کسانی که نسبت به غایبان وفادارند، به حاضران نیز وفادار خواهند بود
ایجاد روابط موثر یعنی بالا بردن کیفیت رابطه امری مهم در زندگی شخصی و اجتماعی محسوب می‌شود، زیراکه دنیای امروز براساس ارتباطات بنا شده است. از طریق ادب و نزاکت و تواضع، مهربانی و توجه، صداقت، احساس تعهد و خوش قول بودن می‌توانیم پشتوانه عاطفی معتبری برای روابط خود ایجاد کنیم.
مهربانی‌های ساده کوچک؛ تشکر و قدردانی و احوالپرسی و تحسین و نزاکت و ادب. بعضی از اشخاص با غریبه‌ها و رهگذران بهتر از نزدیکان و عزیزان خویش رفتار می‌کنند و با عدم نزاکت و مهربانی‌ها در مورد نزدیکان خود حساب عاطفی خویش را خالی می‌کنند، در صورتی که با کارهای بسیار ساده مثل هدیه یک شاخه گل می‌توانند به راحتی به حساب عاطفی خودشان اضافه کنند.
صداقت؛ به همین سادگی، کافی است انسان صادقی باشید. صداقت به معنای وفا کردن به عهد خویش و بر سر قول خود ایستادن است. شاید هیچ چیز زننده تر از این نباشد که به کسی قولی بدهید که برای او حائز اهمیت باشد و آن‌گاه زیر حرف خود بزنید. زیرا دفعه بعد آن شخص نمی‌تواند حرفتان را باور کند و آن را جدی بگیرد.
تصریح و تشریح توقعات یا مدیریت انتظارات؛ علت بیشتر مشکلات مربوط به روابط ، ناشی از توقعات و انتظارات متناقضی در رابطه با نقش‌ها و هدف‌هاست.
وفاداری؛ فرض کنید همکار هستیم و داریم درباره سرپرست خود حرف می‌زنیم و من پشت سر او بدگویی می‌کنم. آیا این فکر برایتان پیش نخواهد که در غیاب شما نیز همین کار را خواهم کرد؟ کسانی که نسبت به غایبان وفادارند، به حاضران نیز وفادار خواهند بود. قابل احترام بودن بسیار مهمتر از آن است که شخص مورد توجه و محبت قرار گیرد.
تمامیت وجود؛ یعنی حس تعهد نسبت به اصول، انطباق اندیشه و گفتار، با قصد و عمل و توجه مدام به استحکام منش خویش و در نظر گرفتن همه جنبه‌های روابط خود. تمامیت وجود اعتماد ایجاد می‌کند و اعتماد پایه و اساس روابط سالم و پایدار است.
تمامیت وجود فراتر از صداقت است. صداقت یعنی انطباق کلام با واقعیت، اما تمامیت وجود یعنی انطباق واقعیت با گفتارمان. به عبارت دیگر یعنی عمل کردن به کلام خود و برآوردن انتظارات...
صمیمانه پوزش بطلبید؛ بیاموزید به اشتباه خود اقرار و عذرخواهی کنید. همه ما اشتباه می‌کنیم، اما آنچه دیگران نمی‌توانند فراموش یا عفو کنند، این است که بخواهیم اشتباهمان را انکار یا پنهان کنیم.
منبع : خبرگزاری ایسنا


همچنین مشاهده کنید