شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

ازدواج‌های آسان و زندگی‌های دشوار


ازدواج‌های آسان و زندگی‌های دشوار
یکی از مباحث جالبی که سازمان ملی جوانان شجاعت به خرج داده و به طرح و بررسی آن در رسانه‌ها می‌پردازد،بحث مشکلا‌ت ازدواج جوانان و ارائه راه حل‌هایی برای این معضل اجتماعی ست.طرح چنین بحث‌هایی در رسانه‌ها می‌تواند نوید بخش این موضوع باشد که سرانجام از این مباحث،راهکاری بیرون آید برای ساماندهی معضلا‌ت ازدواج و فرجی شوددر این مضیقه راهکار و برون رفت خانواده‌ها از این معضل.اما ملا‌حظاتی درباره این طرح‌ها وجود دارد که بررسی دقیق تری را می‌طلبد:
مهمترین طرحی را که سازمان ملی جوانان مطرح کرد و به نظر می‌رسد راهکاری اساسی ست برای حل مشکلا‌ت اقتصادی جوانان بحث ا زدواج‌های آسان است.رواج تجمل گرایی در ازدواج چنان خانواده‌ها را تحت فشار گذاشته است که مسابقه ای راه افتاده است برای ولخرجی‌ها و نام آن هم شده"حفظ آبرو!"بررسی‌ها نشان می‌دهد که بخش مهمی از معضلا‌ت فرا روی جوانان سطح بالا‌ی تجملا‌ت در برگزاری مراسم‌های ازدواج و افزایش شدید روند مصرفی شدن خانوارهای شهری در سالهای اخیر است،به گونه ای که یک جوان از مقایسه حقوق کارمندی و سطح مخارج یک زندگی نو پا به هراس افتاده و قید کانون گرم خانواده را می‌زند.
مهمترین علتی که می‌توان برای رواج پدیده تجمل گرایی در کشور عنوان کرد،گرایش به تجمل گرایی در میان چهره‌های سرشناس در عرصه‌های مختلف اجتماع است.این چهره‌ها معمولا‌ در برخی از تالا‌رهای بزرگ و مجلل مراسم‌های ازدواج‌های خود را برگزار می‌کنند و خبر آن در رسانه‌های مختلف از جمله در سایت‌های اینترنتی انعکاس وسیعی می‌یابد.اما آیا کسی از سرنوشت چنین ازدواج‌های تجمل گرایانه ای هم سراغ می‌گیرد؟
یکی از همین تالا‌رها آماری را در این باره منتشر کرده است که تکان دهنده است.بر اساس این آمار ۶۸ درصد ازدواج‌هایی که در این تالا‌رها انجام گرفته حتی یک سال هم دوام نیاورده و منجر به طلا‌ق شده است.
این اطلا‌عات در حالی فاش می‌شود که مدیریت تالا‌ر مذکور قصد داشته است از کسانی که طی یک سال اخیر در تالا‌ر فوق مراسم خود را برگزار کرده‌اند، دعوت به عمل آورده و طی یک جشن تحت عنوان یک سالگی زندگی، از آنان تقدیر به عمل آورد که متوجه می‌شود ۶۸ درصد از ازدواج‌های انجام شده در تالا‌ر منجر به طلا‌ق شده است.
بنابر این گزارش، طی یکسال گذشته بیش از ۳۵۰ مراسم ازدواج در تالا‌ر فوق انجام شده است، که هزینه‌های هر مراسم از ۱۵۰ میلیون فراتر بوده است.
در برخی از ازدواج‌های این تالا‌ر که در منطقه فرمانیه تهران قرار دارد میزان مهریه در نظر گرفته شده، سکه بهار آزادی به ارتفاع قله‌هایی همچون هیمالیا۸۰۰۰۰متر و دماوند۵۶۱۰ بوده است.
شایان ذکر است در یکی از این جشن‌های عروسی، ارزش تقریبی خودروهای میهمانان حاضر در تالا‌ر، ۱۷ میلیارد تومان برآورد شده است.
با وجود چنین نمونه‌هایی آیا امکان دارد که جامعه بتواند خود را از منجلا‌ب تجمل گرایی به در آورد و سیر صعودی"چشم روی هم چشمی‌ها"کاهش یابد و معضل مالی ازدواج جوانان سامان یابد؟
مسئولا‌ن و طراحان طرح ازدواج آسان باید پیش از طرح ازدواج آسان به طرح‌هایی فراگیر تر اندیشید با عنوان "زندگی‌های آسان."زمانی ازدواج‌های آسان در جامعه رواج می‌یابد که زوج‌های جوان و جوانان در سن ازدواج احساس کنند تشکیل یک خانواده با حداقلی از هزینه و قناعت،امری پذیرفته شده در فامیل و خانواده و جامعه است و "زندگی آسان"در جامعه به چشم زندگی ای سطح پایین و "از سر ناچاری ساده و آسان"دیده نمی‌شود.

اصغر قاسمی
منبع : روزنامه سیاست‌روز


همچنین مشاهده کنید