پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

فیبروم رحمی


فیبروم رحمی
▪ سوال: لطفا در مورد فیبروم رحمی توضیح دهید و بگویید که این بیماری چقدر می تواند خطرناک باشد.
ـ لیومیوم یا فیبروم تومور خوش خیم و بدون کپسولی است که حدود مشخص دارد و منشاء آن از عضله صاف دیواره رحم می باشد.
علت اصلی این تومور خوش خیم به خوبی مشخص نیست اما اختلالات هورمونی در رشد آن نقش دارند مثل افزایش استروژن و پروژستین ها که در تحریک رشد تومور نقش دارد. این تومور بعد از یائسگی دچار گرسیون می شود.
● انواع فیبروم:
اینترامورال- ساب سروز و ساب لوکوس می باشد که نوع اینترامورال باعث تغییر شکل رحم می شود. اکثر فیبروم ها بیش از یک محل آناتومیک را درگیر می کنند.
● از علایم بالینی فیبروم
١) خون ریزی غیر طبیعی از رحم،
٢) درد یا فشار لگنی که در تومورهایی که خیلی بزرگ باشند و به احشاء لگنی فشار وارد کنند، ممکن است منجر به تکرر ادرار یا یبوست شود.
٣) نازایی می باشد البته فیبروم در ١٠ درصد زنان مبتلا منجر به نازایی می شود و علت ٣-٢ درصد کل موارد نازایی می باشد.
● تشخیص:
برای تشخیص فیبروم معاینه دو دستی که اغلب رحم بزرگ یا نامنظم است به ما کمک می کند هم چنین سونوگرافی، MRI- هیستروگرافی و هیستروسکوپی از روش های دیگر تشخیص می باشند.
● درمان فیبروم:
١) درمان دارویی که البته درمان قطعی برای میوم وجود ندارد اما با استفاده از داروهایی که باعث ایجاد یائسگی کاذب و کاهش استروژن می شوند شاید بتوان فیبروم را درمان کرد.
٢) روش غیر جراحی لیومیوم مثل کرایو، کوتر، لیزر و...
٣) روش های جراحی که در موارد خون ریزی های غیرطبیعی رحم، رشد سریع تومور، رشد تومور بعد از یائسگی، نازایی به دنبال فیبروم، علایم فشار و درد مداوم، علایم انسداد ادرار و سقط های مکرر باید فیبروم را جراحی کرد.
امیدوارم شما با توجه به توضیحات فوق پاسخ سوال خود را دریافت کرده باشید اما درمورد این که آیا این بیماری خطرناک است باید بگویم که این تومور از دسته تومورهای خوش خیم است و ٢٠ تا ٢٥ درصد زنان در سنین باروری را مبتلا می کند و قبل از بلوغ و بعد از یائسگی نادر می باشد و در صورتی که علایمی مثل خون ریزی غیر طبیعی رحم، رشد سریع تومور، علایم انسداد ادرار یا سقط های مکرر ایجاد کند، می تواند خطرناک باشد که باید جراحی شود. در روش جراحی در بعضی موارد فقط خود فیبروم را بر می دارند ولی در بعضی موارد هم نیاز است که رحم برداشته شود.

دکتر نسرین رجبیان
منبع : روزنامه خراسان


همچنین مشاهده کنید