چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

به بچه ها سخت نگیرید تا به خودتان سخت نگذرد


به بچه ها سخت نگیرید تا به خودتان سخت نگذرد
آیا زمانی که فرزندتان اسباب بازی های به هم ریخته اش را مرتب نمی کند، لباس های کثیفش را کف اتاق رها می کند و تختخوابش را مرتب نمی کند، به شدت عصبانی می شوید و سرش داد می کشید آیا از این که هیچ وقت سریعاً و به محض این که از آنها چیزی خواستید به حرفتان گوش نمی دهند حرص می خورید آیا مسواک زدن نامرتب، دیر شروع کردن انجام تکالیف مدرسه، باخت در مسابقات ورزشی و گرفتن نمره های نه چندان خوب، اعصابتان را خرد می کند اگر پاسخ شما مثبت است به احتمال زیاد هم به خودتان و هم به بچه ها زیادی سخت می گیرید.
شاید بهتر باشد به جای عصبانی شدن و حرص خوردن از دست بچه ها، مشکلات را آسان بگیرید و با دقت و توجه بیشتری به فرزندان تان نگاه کنید. حتماً می توانید در کنار اذیت ها و خرابکاری ها، نکات مثبت و لذت بخش زیادی را در آنها کشف کنید. اگر زیاد تند نروید و صبورتر باشید، زندگی و بودن در کنار سایر اعضای خانواده، بخصوص بچه ها برایتان لذتبخش تر می شود.
اگر کمی دقت کنید حتماً متوجه جملات هوشمندانه بچه ها، تلاش شان برای شناخت محیط اطراف، شیرین کاری ها و سعی شان برای خوشحال و راضی کردن شما خواهید شد. حتی اگر آنها بد اخلاق، بدرفتار و تنبل باشند، اگر شما حوصله کنید و زود عصبانی نشوید، می توانید بخش دوست داشتنی و معصوم فرزندتان را با وجود تمام کج خلقی ها و اذیت هایش ببینید.
هرگز برای مسائلی که در درجه اول اهمیت قرار ندارند خود را ناراحت نکنید. فرض کنید بیست سال گذشته است و فرزندتان زندگی مستقلی تشکیل داده است. از او چه بخاطر می آورید لک هایی که دستهای کثیفش روی دیوار به جا گذاشته اند یا لباس هایی که روی زمین پخش شده اند آن چه شما به خاطر خواهید آورد تمام لحظات شیرینی است که در طی سال ها با فرزندتان سپری کرده اید. مهم ترین مسئله در زندگی خانوادگی لذت بردن از بودن درکنار یکدیگر است. اگر بخواهید مرتباً فرزندتان را به جلو هل بدهید تا نمره های بهتر بگیرد، مثل بزرگترها رفتار کند و هیچ وقت مرتکب هیچ اشتباهی نشود، هرگز نخواهید توانست رابطه خوبی با یکدیگر برقرار کنید. فقط خود و فرزندتان را دچار استرس خواهید کرد.
سخت نگرفتن مشکلات و حفظ کردن خونسردی و آرامش می تواند کار بسیار سختی باشد. بویژه اگر سرو کارتان با فرزندی باشد که چندان به حرف هایتان گوش نمی دهد! اماعصبانی شدن و گرفتن تصمیم های غیر منطقی نه تنها چاره کار نیست، بلکه شما را از یافتن راه حل اصلی نیز دور تر می کند.


[نجمه افضلی]
منبع : روزنامه ایران


همچنین مشاهده کنید