شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

۸ آبان: در شهر چه گذشت؟!


۸ آبان: در شهر چه گذشت؟!
چند سال پیش که پیک‌های موتوری به عنوان یک خدمت شهری برای مردم راه‌اندازی شدند، کمتر کسی تصور می‌کرد که این ابتکار تا این حد مورد استقبال مردم واقع شود
و شهروندان، بسیاری از امور روزانه خود از ارسال بسته‌ها تا واریز قبض آب و برق و خرید دارو را به پیک‌های موتوری واگذار کنند.
جای تردید وجود ندارد که پیک‌های موتوری نقش بسزایی در کاهش بار ترافیکی و وقت و هزینه شهروندان ایفا می‌کنند اما افزایش تعرفه پیک‌های موتوری که اخیرا ایجاد شده، مشکلی است که بسیاری از شهروندان از آن انتقاد می‌کنند.
تماس‌های تلفنی شهروندان با ستون در شهر چه خبر، حاکی از آن است که برخی موسسه‌های کرایه خودرو در کنار سرویس آژانس، پیک موتوری نیز راه‌اندازی‌ کرده‌ و تعرفه‌های آنها را مطابق با تعرفه آژانس تعیین کرده‌اند.
این در حالی است که یکی از ویژگی‌های پیک‌های موتوری قیمت ارزان‌تر آنها در مقایسه با آژانس است و در صورتی که این تعرفه با آژانس یکی باشد، دیگر نباید تفاوتی میان آژانس و پیک موتوری قائل شد.
● گم شدن صف در ترافیک
هرچند بسیاری از پمپ‌بنزین‌ها مسیر صف خودرو‌هایی که باید وارد پمپ‌بنزین شوند را با استفاده از بلوک‌های سیمانی و پلاستیکی از خیابان جدا کرده‌اند اما هنوز هم هستند برخی پمپ‌بنزین‌هایی که محدوده‌ای برای صف بستن خودرو‌ها تعیین نکرده و گاهی یک خودرو پس از ایستادن طولانی پشت خودروی دیگر متوجه می‌شود که در صف پمپ‌بنزین است.
از سوی دیگر این امر موجب می‌شود در هنگام ترافیک خودرو‌هایی که قصد ورود به پمپ‌بنزین را دارند، بی‌دلیل در ترافیک معطل بمانند،چون در این حالت صف پمپ بنزین با خودرو‌هایی که پشت چراغ ایستاده‌اند ترکیب شده و این ترکیب پیچیده هم رانندگان را دچار سردرگمی می‌کند و هم موجب معطلی آنها می‌شود.
این در حالی است که می‌توان با اندکی بررسی، راه مناسبی برای ورود خودرو‌ها به پمپ‌بنزین طراحی کرد تا از بروز چنین مشکلاتی پیشگیری شود.
● اتوبوسی به نام تبلیغ
شهروندانی که در ایستگاه اتوبوس چند ده دقیقه‌ای را با نبود اتوبوس سر کرده‌‌‌اند، وقتی با رسیدن همزمان چند اتوبوس روبه‌رو می‌شوند نمی‌دانند از کدامیک باید در مورد مسیرش سؤال کنند.
حال آنکه برخی اتوبوس‌های از راه رسیده فاقد نام مبداء و مقصد هستند و به همین خاطر هیچ اطلاعات مفیدی در این مورد به مسافر نمی‌دهند. تعدادی از اتوبوس‌های یاد شده نیز با تبلیغات گوناگون و رنگارنگ به اصطلاح کادوپیچ شده‌اند و اثری از اطلاعات یاد شده روی آنها نیست.
این اواخر برخی تبلیغات، رشد قارچ‌گونه خود را به تمام سطح اتوبوس گسترش داده‌اند و بیم آن می‌رود تا چند ماه آینده حتی جلوی چشم راننده را نیز سد کنند.
مسافرانی که در این اتوبوس‌ها می‌نشینند پنجره‌های سیاهی را پیش رو دارند که در آن هیچ خبری از منظره و نشانه‌های رسیدن به مقصد نیست.
درمورد تابلو‌های نشانگر مبدأ و مقصد نیز یادآوری این نکته ضروری است که جابه جایی‌های مداوم اتوبوس‌ها باعث می‌شو د این اسامی غیرقابل اعتماد باشد و کسی جرات نمی‌کند بدون سؤال از راننده سوار اتوبوس شود.
● سرعت‌گیر پیاده‌ها
گویا این اواخر پیاده‌ها نیز همچون راننده‌ها از سرعت مجاز تخطی می‌کنند. سرعت‌گیر‌هایی که در سطح پیاده‌رو‌های شهر وجود دارد و برای پیاده‌ها به اصطلاح جفت پا می‌گیرد این تلقی و استنباط را به وجود می‌آورد که پیاده‌ها نیز نباید با سرعت بالا حرکت کنند.
باید یاد‌آور شد که برخی پیاده‌رو‌های شهر دارای موانع خطرناکی هستند که هر از گاهی پای هر یک از ما به آن گیر می‌کند و تعادل‌مان را به هم می‌زند.
برای نمونه میله کلفت آهنی‌ را که در عکس مشاهده می‌کنید، چند ماه است که در این بخش از شهر روییده و کسی برای ریشه‌کنی آن نمی‌آید.
البته باید این نکته را یاد آور شد که اخیرا اقدامات بسیار گسترده‌ای برای ساماندهی پیاده‌روهای خیابان‌های اصلی شهر انجام شده که با تکمیل این اقدامات، مشکلات سرعت‌گیرها هم حل خواهد شد.
منبع : همشهری آنلاین


همچنین مشاهده کنید