جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

زنان و پوسیدگی دندان


زنان و پوسیدگی دندان
میزان پوسیدگی های دندانی در زنان بیشتر از مردان بوده و وضعیت سلامت دهان و دندان در زنان وخیم تر از مردان گزارش شده است.
مطابق با تحقیقات، تغییرات هورمونی و رژیم غذایی در دوران بارداری، علت اصلی افزایش آمار پوسیدگی های دندان و بیماری های لثه در میان زنان است.
محققان معتقدند، ابتلا به بیماری های دهان و دندان در اکثر مردان، به علت عدم رعایت نکات بهداشتی و مراجعه به دندانپزشک است. در مقابل، زنان به سلامت دهان و دندان خود اهمیت می دهند، اما آمار پوسیدگی های دندانی و مراجعه به دندانپزشک در آنها بیشتر است.
تحقیقات نشان می دهد، میزان پوسیدگی های دندانی با بالا رفتن سن در زنان افزایش پیدا می کند. دانشمندان، افزایش هورمون استروژن در دوران بارداری را یکی از دلایل پوسیدگی دندان ها دانسته و معتقدند، میزان دفعات مراجعه به دندانپزشک برای معالجه دندان های پوسیده در زنانی که بیش از چهار فرزند دارند، بیشتر است.
کاهش ترشح بزاق دهان در دوران بارداری و آنزیم هایی که وظیفه حفظ دندان ها در برابر باکتری ها را دارند، از دیگر علل افزایش ابتلا به پوسیدگی های دندانی در دوران بارداری است. مصرف مواد غذایی شیرین و کربوهیدرات ها در طول دوره بارداری نیز می تواند از علل پوسیدگی های دندانی در بین زنان باشد.
از طرف دیگر، یکی از روش های پیشگیری از اضافه وزن دوران بارداری، مصرف مواد غذایی به میزان کم در دفعات مکرر است که این امر موجب برهم خوردن اسیدیته دهان و به وجود آمدن محیط مناسب برای رشد باکتری ها می شود.
متخصصان استفاده از رژیم غذایی مناسب در طول بارداری، معالجه دندان های پوسیده قبل از آغاز دوران بارداری و کاهش تعداد دفعات بارداری را از روش های پیشگیری از ابتلا به پوسیدگی های دندانی می دانند.

[دنیا پرتو]
منبع : روزنامه ایران


همچنین مشاهده کنید