جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

گرم کردن بی‌دردسر آب


گرم کردن بی‌دردسر آب
در گذشته که هنوز حمام به فضای داخلی خانه‌ها رخنه نکرده بود، مردم از حمام‌های عمومی استفاده می‌کردند
که با توجه به نبود گاز لوله‌کشی، گرم کردن آب این حمام‌ها دشوار بود. امابا پیشرفت تکنولوژی، آبگرمکن به بازار آمد که آب مورد استفاده برای مصارفی نظیر حمام کردن را گرم می‌کند. امروزه۲ مدل آبگرمکن، گازی و برقی در بازار موجود است.
آبگرمکن‎های گازی دارای ۲ مدل مخزن‎دار و دیواری هستند که استفاده از هر دو مدل در منازل مناسب است.
این در حالی است که استفاده از آبگرمکن گازی در مقایسه با برقی از نظر اقتصادی به صرفه‌تر است و در ضمن صرفه‌جویی در مصرف سوخت را به همراه دارد.
برای انتخاب آبگرمکن مناسب باید به عواملی نظیر راندمان و ظرفیت توجه کرد. کارشناسان می‌گویند نصب و به‌کارگیری صحیح آبگرمکن علاوه بر افزایش عمر مفید دستگاه باعث کاهش هزینه‎های سوخت و انرژی می‎شود.
گفتنی است درجه حرارت مناسب در آبگرمکن‎های مخزن‎دار بین ۶۰ تا ۶۵ درجه سانتی‌گراد است که می‎توان آن را در فصل تابستان کمتر کرد.
از سوی دیگر در صورتی که در حمام از دوش‎های کاهنده شدت و پخش آب استفاده شود، کاهش جریان آب گرم و در نتیجه کاهش مصرف انرژی ایجاد می‌شود و به دنبال آن مشکلی که برخی مصرف‌کنندگان با آن مواجه می‌شوند و آن سرد شدن آب است، به وجود نخواهد آمد.
در هنگام خرید آبگرمکن به اطلاعات برچسب انرژی آن توجه کرده و سعی کنیداز بین مدل‎های مشابه آبگرمکنی با کارایی و راندمان بهتر و ظرفیت متناسب با تعداد افراد خانواده خریداری کنید.
همیشه توجه داشته باشید،استفاده از آب گرم بیشتر در آشپزخانه، حمام و دستشویی صورت می‌گیرد که بهتر است نصب آبگرمکن در نزدیک این مکان‎ها باشد .
نزدیکی این وسیله به مکان‎های مصرف دو فایده عمده دارد؛یکی صرفه‎جویی در هزینه لوله‎کشی و دیگری صرفه‎جویی در وقت، آب و انرژی چون با کوتاه بودن مسیر لوله کشی، هنگام باز کردن شیر آب، زمان کمتری طول می‎کشد تا آب گرم به شیر برسد.
همچنین اطراف آبگرمکن و لوله‎های انتقال آب‌گرم را با عایق به‌ویژه در مکان و مناطق سردسیر بپوشانید.
منبع : همشهری آنلاین


همچنین مشاهده کنید