پنجشنبه, ۳۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 18 April, 2024
مجله ویستا

برخی دیگر از رویدادهای ۲۷ اکتبر


● ۱۳۹۹: مداد در انگلستان ساخته شد. سالها به جای زغال سنگ، در آن سرب بکار برده می شد.
● ۱۹۲۰: مقر جامعه ملل به ژنو انتقال یافت.
● ۱۹۲۴: جمهوری سوسیالیستی ازبکستان درچارچوب اتحاد جماهیر شوروی تاسیس شد.
● ۱۹۲۴: کمپانی امریکایی « دوپونت » نخ مصنوعی اختراعی خود را « نایلون » نام گذاری کرد.
● ۱۹۴۹: دولت آلمان غربی حاضر نشد با دولت آلمان شرقی برای تامین وحدت آلمان وارد مذاکره شود!!.
● ۱۹۶۱: باردیگر در شهر برلن تانکهای روسیه دست به صف آرایی زدند و وضعیت تهاجمی به خود گرفتند و مردم نگران آغاز جنگ دیگری در اروپا شدند. مقامات شوروی دلیل این عمل خود را تمرکز جاسوسان خارجی در برلن غربی اعلام کردند
● ۱۹۶۲: خروشچف به کندی پیشنهاد کرد اگر آمریکا پایگاههای خود در ترکیه را برچیند ، آماده است از تکمیل سکوی های موشکی شوروی در کوبا دست بردارد و قطعات موشک را از آنجا خارج سازد.
● ۱۹۶۶: در لندن بیش از ۵۰ هزار تن بر ضد ادامه جنگ در ویتنام تظاهرات کردند.
● ۲۰۰۴: کوبا با دلار وداع کرد و معاملات دلار در این کشور ممنوع شد و به جای آن یورو ، فرانک سویس و ... قرار گرفت. نگرانی آمریکا از این است که کشورهای دیگر از این الگو پیروی کنند و قدرت و رفاه آن کشور که عمدتا بر پایه بین المللی بودن دلار استوار است متزلزل شود.
● ۱۹۹۴: ویلیام کلینتون رئیس جمهوری وقت آمریکا از سوریه دیدن کرد. وی نخستین رئیس جمهوری آمریکا بود که از ۱۹۷۴ از سوریه دیدن می کرد.
● ۲۰۰۴: بالا رفتن بهای نفت خام تا هر بشکه ۵۵ دلار، سود سرشار نصیب کمپانی های نفتی کرده و سود خالص شرکت نفت انگلستان از این درآمد بادآورده در سه ماهه سوم سال ۲۰۰۴ چهارمیلیارد دلار بوده است.
● ۱۹۹۶: اعضای چند جمعیت اسلامی بر ضد بانو « بینظیر بوتو » نخست وزیر پاکستان در این کشور به نشانه اعتراض راهپیمایی کردند.
● ۲۰۰۴: در سال ۲۰۰۳ در ایالات متحده آمریکا ۱۶ هزار و پانصد قتل جنایی روی داد که نسبت به سال ماقبل افزایش نشان می داد.
● ۲۰۰۴: به اظهار سناتور جان کری نامزد حزب دمکرات برای احراز مقام ریاست جمهوری آمریکا در انتخابات نوامبر ۲۰۰۴ ؛ در طول حکومت جورج بوش تا آن روز، نرخ بیمه درمانی ۶۴ درصد، شهریه دانشگاهها ۳۵ درصد، بنزین ۳۰ درصد و دارو ۱۲ درصد افزایش، و درآمد متوسط آمریکاییان سالانه ۱۶۰۰ دلار کاهش یافته بود، ۴ میلیون آمریکایی دیگر به زیر خط فقر رفته، بر شمار افراد فاقد بیمه درمانی ۵ میلیون افزوده شده، یک میلیون و ششصد هزار شغل دیگر ازدست رفته بود و .... کری همچنین گفته بود که در خارج هم ما را قلدر ، و بی اعتنا به موازین بین المللی می خوانند و اعتبار جهانی مان از دست رفته است.
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز


همچنین مشاهده کنید