جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

رژیم غذایی مناسب برای سلامت قلب


● ماهی : اسیدهای چرب موجود در ماهی های با میزان چربی بالا می توانند به حفظ عملکرد طبیعی قلب کمک کرده و مانع از ایجاد لخته توسط پلاکتها شده و فشارخون را در حد طبیعی نگه دارند و بهتر است هفته ای دو بار ماهی مصرف شود .
● لوبیا : بهتر است سه تا چهار بار در هفته لوبیا مصرف کنید و اگر لوبیاها جایگزین گوشت حیوانات شود چربی اشباع شده رژیم غذائی را کاهش داده و باعث کاهش LDL و جلوگیری از سخت شدن ( تصلب ) شرائین می شود . همچنین می توانید از سویا استفاده کنید .
● سبزیجات : مصرف روزانه سبزیجات را فراموش نکنید زیرا سبزیجات دارای مقادیر زیاد فیبر می باشند و از طرفی میزان کالری این مواد کم بوده و باعث می شود وزن پائین نگه داشته شود و خطر بیماری قلبی را کاهش می دهد . سبزیجات شامل کلم ، گل کلم ، کلم بروکلی ، اسفناج ، کاهو ، هویج ، کدو و فلفل می باشند .
● میوه جات : مصرف روزانه میوه بعلت وجود فیبر باعث کاهش کلسترول می شود سعی کنید از انواع میوه استفاده کنید ولی آب میوه فیبر ندارد .
● غلات : هر روز از غلات استفاده کنید از جمله نان غله کامل ، ذرت بوداده و غیره .
● روغن سویا و کانولا : برای پخت و پز بجای کره و مارگارین از این روغن ها استفاده کنید زیرا دارای اسیدهای چربی هستند که باعث حفظ عملکرد طبیعی قلب شده و مانع لخته شدن خون می شوند .
● محصولات لبنی کم چرب و بدون چربی : هر روز از لبنیات استفاده کنید بخصوص از نوع کم چرب .
توجه داشته باشید تمام مواد ذکر شده فوق باعث کاهش کلسترول بد ( LDL ) شده و مانع رسوب چربی در جدار عروق می شوند و در نتیجه احتمال بروز بیماریهای قلبی از جمله انفارکتوس را کاهش می دهند .
علاوه بر موارد فوق هر روز ۳۰ دقیقه ورزش کنید . ورزش هائی مانند پیاده روی ، بالا رفتن از پله ها ، دویدن و دوچرخه سواری در جلوگیری از بروز بیماریهای قلبی به شما کمک می کند .
منبع : وبلاگ شیمیدان


همچنین مشاهده کنید