جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

بزرگترها سلیقه شان را پشت در بگذارند


بزرگترها سلیقه شان را پشت در بگذارند
طراحی دکوراسیون اتاق کودکان تا حدی متفاوت از سایر بخش های خانه است. بزرگسالان معمولاً اتاق ها و قسمت های مختلف خانه را به انجام فعالیت های خاص اختصاص می دهند و بر اساس کاربرد خاص هر کدام از آن ها، دکوراسیون متفاوتی در نظر می گیرند، اما کودکان تمام کارهای خود را در اتاق شان انجام می دهند. در واقع اتاق کودکان مکانی برای بازی کردن، مطالعه، گوش دادن به موسیقی، کشتی گرفتن و نشان دادن یا پنهان کردن وسایل ارزشمند آن ها است.
با وجود این که طراحی دکوراسیون اتاق کودکان موجب بیدار شدن حس شیطنت و کودکی خود شما می شود. به خاطر داشته باشید که این اتاق فرزندتان است نه اتاق شما! پس برای خرید وسایل مورد نیاز و نحوه چیدمان آن ها، حتماً به نظرات فرزندتان نیز توجه کنید. قدم اول در طراحی دکوراسیون اتاق کودکان، کشف کردن علاقه و سلیقه آن ها است. اگر فرزندتان به یک شخصیت کارتونی یا رنگ و طرح خاصی علاقه دارد، سعی کنید از آن به عنوان زمینه اصلی کار استفاده کنید. به عنوان مثال می توانید آن طرح را در پرده ها، روتختی یا طرح های روی دیوار استفاده کنید. البته به خاطر داشته باشید که کودکان امروز، نوجوانان فردا هستند و سلیقه آن ها خیلی زود عوض می شود. پس از این طرح ها در وسایلی استفاده کنید که تعویض آن ها برایتان راحت تر و کم خرج تر باشد.
سعی کنید در اتاق فضایی را برای بازی کردن، نقاشی و درست کردن کاردستی باز بگذارید. گوشه ای از اتاق را نیز به مکانی برای مطالعه اختصاص دهید. لزومی ندارد که در این بخش حتماً از میز وصندلی استفاده کنید. یک پشتی یا چند کوسن نرم نیز می تواند فضای مناسبی را برای مطالعه ایجاد کند.
بچه ها معمولاً دوست دارند نقاشی ها و کاردستی هایشان را نمایش دهند بنابراین اگر دلتان نمی خواهد که این آثار هنری روی دیوار کشیده شود بهتر است یک یونولیت بزرگ را روی دیوار نصب کنید تا بچه ها، نقاشی ها، پوسترهای شخصیت های کارتونی یا عکس های مورد علاقه شان را روی آن نصب کنند.
از آنجا که مرتب کردن اتاق و اسباب بازی های ریز و درشت یکی از معضلات والدین و فرزندانشان است، بهتر است به اندازه کافی اتاق را قفسه بندی کنید. استفاده از سبدهای حصیری نیز بسیار مناسب است. اگر به جای آن که از فرزندتان بخواهید اسباب بازی ها را مرتب در قفسه بچیند، اجازه بدهید همه آن ها را در یک سبد بریزد، او تمایل بیشتری به مرتب کردن اتاقش نشان خواهد داد.
هنگام خرید تخت، کمد و میز، سعی کنید اجناسی را بخرید که کیفیت و دوام بالایی داشته باشد زیرا اشیای مورد استفاده کودکان معمولاً خیلی زود خراب می شود، همچنین بهتر است آن ها را کمی بزرگ تر و با طرح های ساده انتخاب کنید تا فرزندتان در دوران نوجوانی نیز بتواند از آن ها استفاده کند.

[ راضیه حبیبی ]
منبع : روزنامه ایران


همچنین مشاهده کنید