پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا

۱ آبان: در شهر چه گذشت؟!


۱ آبان: در شهر چه گذشت؟!
با وجود اینکه یک ماه از آغاز سال تحصیلی می‌گذرد اما موضوع افزایش کرایه سرویس مدارس همچنان یک مشکل بزرگ برای اغلب خانواده‌ها به شمار می‌آید.
شمار زیادی از شهروندان در تماس تلفنی با ستون در شهر چه خبر از این موضوع انتقاد کرده‌اند که برخی مدارس تنها خودرو‌های شخصی را به منظور سرویس‌دهی به دانش آموزان در نظر گرفته‌اند و این در حالی است که خودروی شخصی در مقایسه با مینی بوس فشار مالی بیشتری را به والدین وارد می‌کند.
از سوی دیگر افزایش قیمت بنزین و سهمیه‌بندی آن هم مشکل مضاعفی شده است که رانندگان این خودرو‌ها با استناد بر آن کرایه بیشتری را طلب می‌کنند. با توجه به اهمیت برخورداری از سرویس به ویژه در مورد دانش‌آموزان دبستانی، خوب است راهکارهایی در جهت رفاه حال والدین و کمک به کاهش هزینه‌ها در نظرگرفته شود.
● تابلوهای پنهان
دیدن یک برگ جریمه سفید که به جای گرد و خاک، زیر برف پاک‌کن خودرو نشسته، هر راننده‌ای را متوجه خلاف رانندگی‌اش‌ می‌کند. اما گاهی اوقات راننده‌ جریمه‌ شده هرقدر به دور و بر خود نگاه می‌کند متوجه خلافی که مرتکب شده نمی‌شود تا آنکه پس از دقت بیشتر متوجه تابلویی می‌شود که پشت شاخ و برگ‌های درختان حسابی استتار شده است.
این جریمه‌های ناعادلانه یا همان تابلو‌های مخفی در برخی نقاط شهر دیده می‌شوند و چشم‌های بسیاری را متعجب و بهت زده می‌کنند،حال آنکه تعدادی از تابلو‌ها و علائم راهنمایی و رانندگی در حفظ سلامت شهروندان نقش حیاتی دارند. برای نمونه چنانچه در محدوده‌ای از شهر تابلوی ورود ممنوع پشت موانع طبیعی و غیر طبیعی مخفی شده باشد راننده‌های ناآشنا با مسیر، به راحتی وارد آن مسیر می‌شوند. به طور حتم راننده‌هایی هم که از روبه‌رو می‌آیند به هیچ‌وجه چنین احتمالی را نمی‌دهند و بنابراین احتمال تصادف به اوج خود می‌ رسد.
● نشستن اکیدا ممنوع
یکی از مشکلات موجود در محله‌های شلوغ شهر، آلودگی صوتی ناشی از ازدحام افراد در زیر پنجره‌ها و کنار در منزل شهروندان است. شما هم چنانچه جلوی منزل پله یا میله‌های افقی داشته‌ باشید گاهی با این معضل مواجه شده‌اید. صدا‌های بلند افرادی که دیروقت یا زمان استراحت مردم برای آنها معنا و مفهومی ندارد به راحتی از در و پنجره‌های منازل وارد شده و به دنبال آن، آرامش ساکنان از در و پنجره‌های دیگر خارج می‌شود.
شاید همین حرکات غیرمسئولانه باعث شده برخی شهروندان روی میله‌های افقی جلوی منزلشان، زائده‌هایی جوش دهند که نشستن را برای مزاحمان اکیدا ممنوع و ناممکن می‌کند. به طور حتم چنانچه به اندازه کافی مراکز تفریحی وجود داشته باشد یا نیمکت‌هایی در مناطق مناسب و به دور از منازل ساکنان نصب شود شاید نیازی به این نوع جوشکاری‌های خودجوش نباشد. زیرا به طورحتم چنانچه لباس کسی به این زائده‌ها گیر کند چیزی از آن باقی نمی‌ماند.
● سرایت گرانی به نامه‌ها
هرچند با آمدن رایانه و اینترنت و امکان ارسال پیام، نامه و عکس از طریق آن، بازار پست کردن نامه نسبت به چند سال قبل کساد‌تر شده است اما باز هم روز‌های شلوغ مراکز پستی از ادامه تقاضا برای پست مرسولات حکایت دارد. این در حالی است که به نظر می‌رسد این بخش نیز از موج گرانی در امان نمانده و هزینه پست نامه‌هایی که از سرویس پیشتاز استفاده می‌کنند، افزایش ملموسی یافته است.
اظهارات مراجعه‌کنندگان به مراکز پستی حاکی از آن است که قیمت ارسال یک نامه با وزن مشخص از طریق پست پیشتاز نسبت به گذشته گران‌تر شده است. به هر حال بهتر است که مسئولان در این مورد اطلاع‌رسانی کنند تا مراجعه‌کنندگان هنگام حضور در دفاتر پستی غافلگیر نشو ند.
منبع : همشهری آنلاین


همچنین مشاهده کنید