پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

استفاده بهینه از کولربرای تامین هوای سالم


استفاده بهینه از کولربرای تامین هوای سالم
سیستم های هواساز، كولرهای آبی و دیگر لوازم مشابه به علت قرار داشتن در فضای باز و مكانیسم عمل ویژه خود به طور مداوم در معرض گرد و خاك، ذرات معلق و همچنین عوامل باكتریایی، ویروسی، قارچی و سایر میكروارگانیسم های مضر برای انسان قرار دارند. تحقیقات انجام شده و حتی تجارب اكثریت استفاده كنندگان نشان می دهد كه ساكنین ساختمان های دارای سیستم های هواساز و كولر های آبی از سردردها، گرفتگی بینی، گلودرد، عطسه، سرفه حتی گاهی تهوع و استفراغ، اختلال در تمركز حواس و بیماری های عفونی مزمن تنفسی رنج می برند كه علت آن آلودگی این سیستم ها با عوامل مختلف و میكروارگانیسم های بیماری زا هستند.
عدم تابش كامل آفتاب به داخل كولرها و وجود رطوبت، پوشال، گرد و غبار و سایر فاكتورها، محیط داخلی كولرها را محل مناسبی برای رشد و تكثیر عوامل بیماری زا می كنند. كولرهای آبی به عنوان یكی از محل های تجمع باكتری ها، قارچ ها و... به شمار می روند و این عوامل با جریان هوا به راحتی خود را به فضای داخلی منزل می رسانند.این مشكلات مخصوصاً در ابتدای شروع استفاده از كولر است كه در حقیقت همان ابتدای شروع فصل گرما است. اشخاص و صاحبان منازل و اماكن كولرهای خود را پس از گذراندن یك دوره تقریباً شش تا هفت ماهه، دوباره آماده سازی و راه اندازی می كنند، چون در طول ایامی كه دستگاه كار نمی كرده گرد و غبار و خاك به تدریج در پوشال ها و كف كولر جمع شده، همچنین رطوبت ناشی از بارندگی ها باعث ایجاد محیط مساعد و انباشته شدن آلوده كننده های زیادی شده كه به رغم شست وشوی پوشال ها و داخل بدنه باز هم بخشی از آلودگی ها باقی مانده و آلودگی محسوسی در هوای ورودی به منازل و اماكن وجود خواهد داشت.برای حفظ سلامتی ساكنین منازل و اماكن و مهیا كردن هوای سالم و پرهیز از هرگونه آلودگی های ناشی از آلودگی پوشال ها و بدنه داخلی كولر هم امری ضروری است و هم خیلی ساده و آسان.برای این منظور باید اقداماتی به شرح زیر صورت گیرد:
۱- بهتر است اول پوشا ل ها تعویض و یا حداقل خوب شسته شوند، سطوح داخلی و كف كولر نیز باید با آب تمیز شسته شود.
۲- به آب مخزن كولر از محلول ضدعفونی كننده سانوسیل كه برای انسان بی ضرر بوده، خطرات سرطان زایی ندارد و برای محیط زیست هم مشكلی ندارد به میزان لازم افزوده شود.
۳- مدت ۱۵ دقیقه فقط پمپ كولر را جهت گردش كامل آب محتوی مواد ضدعفونی كننده در روی پوشال ها روشن می كنید تا پوشال ها خوب ضدعفونی گردند.
حال اگر می خواهید از كولر استفاده كنید كولر آماده است. با این عمل ساده بخش عظیمی از آلودگی های كولر برطرف شده و به داخل منازل و اماكن هوای تمیز و سالمی وارد خواهد شد.
برای اطمینان بیشتر در هر ماه یك بار از محلول ضدعفونی كننده مطمئن با مشخصات فوق به آب كولر اضافه نمایید.
به هر حال بدانید كه :
- هوای شهر علاوه بر آنكه حاوی انواع گردوخاك، ذرات معلق و دودهای مختلف است ضمناً حاوی انواع باكتری ها، ویروس ها، قارچ ها و... نیز است.
- كولرهای آبی و سیستم های هواساز، هوای آلوده به مواد فوق را از محیط با فشار به طرف داخل خود می كشند.
داخل كولرها به جهت عدم تابش نور آفتاب و وجود رطوبت، پوشال و گردوخاك محیط كاملاً مساعدی برای رشد میكروب ها و قارچ ها هستند.
-آلودگی های موجود در داخل كولر با جریان هوا می تواند در داخل فضای اماكن و منازل شما پراكنده شود؟!
-بخشی از سردردها، گرفتگی بینی، گلودرد، عطسه، سرفه و... كه هنگام استفاده از هوای كولر عارض می گردند، ناشی از آلودگی های هوای حاصله از كولر است.
- همه این آلودگی ها و مشكلات را با استفاده از محلول ضدعفونی كننده سانوسیل D۹ به راحتی می توان از بین برد و هوای سالم و خنك برای فضای اماكن و منازل شما تامین كرد.
منبع : روزنامه شرق


همچنین مشاهده کنید