چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

نکاتی درباره نیتروگلیسیرین


نکاتی درباره نیتروگلیسیرین
نیتروگلیسرین برای کاهش آنژین صدری تجویز می‌شود. آنژین صدری درد قفسه سینه‌ای است که مشخصا کمتر از ?? دقیقه طول می‌کشد و ناشی از خون‌رسانی ضعیف به ماهیچه قلبی است.
این دارو در سه مورد مفید است و کاربرد دارد: ?) تخفیف یک آنژین صدری با مصرف دارو و پس از شروع در، ?) جلوگیری از حمله قلبی با مصرف دارو و درست پیش از بروز حمله ?) کاهش تعداد حملات با مصرف دایمی‌ و منظم دارو.
قرص‌های زیر زبانی نیتروگلیسرین، قرص‌هایی که در دهان بین لب یا گونه و لثه‌های فوقانی گذاشته می‌شوند یا اسپری آئروسل که در زیر زبان زده می‌شود، همگی حملات آنژینی را تخفیف داده یا از آنها جلوگیری می‌کنند.
قرص زیر زبانی نیتروگلیسرین برای تخفیف یا جلوگیری از درد حمله آنژین مصرف می‌شود. این قرص‌ها را نباید بلعید، خرد کرد یا جوید بلکه باید در زیر زبان یا میان لب یا گونه و لثه‌ها فوقانی قرار داد. وقتی قرص را در محل قرار داده‌اید، سیگار نکشید و چیزی نخورید و ننوشید.
با آغاز درد آنژینی، بنشینید و یک قرص را زیر زبان یا بین گونه و لثه بالایی قرار دهید. اگر احساس غش، سرگیجه یا سیاهی رفتن چشم داشتید، چند نفس عمیق بکشید و سرتان را بین دو زانوی‌تان نگه دارید تا اینکه این احساس از بین برود. می‌توان هر پنج دقیقه تا دو بار دیگر دارو را تکرار کرد.
اگر پس از ?? دقیقه با مصرف سه قرص دردتان برطرف نشد، با پزشک‌تان یا یک مرکز فوریت‌های پزشکی تماس بگیرید یا از کسی بخواهید شما را به سرعت به یک بخش فوریت‌های پزشکی برساند.
اگر نیتروگلیسرین را برای پیشگیری از حمله آنژینی مصرف می‌کنید،۱۰ تا ۱۵ دقیقه پیش از هر فعالیت تنش‌زایی که قبلا هم موجب حمله می‌شده است یک قرص زیر زبان بگذارید.
نیتروگلیسرین در معرض هوا، گرما و رطوبت فاسد می‌شود. پنبه داخل ظرف دارو را پیش از اولین استفاده دور اندازید و در ظرف را محکم ببندید. دارو را در محلی خنک و خشک نگهداری کنید. قرص‌ها را به یک ظرف دیگر منتقل نکنید مگر آنکه آن ظرف برای نگهداری نیتروگلیسرین ساخته شده باشد. داروی دیگری داخل ظرف حاوی نیتروگلیسرین نریزید و ظرف حاوی نیتروگلیسرین را با خود داخل جیب‌تان حمل نکنید، چرا که در این صورت ممکن است بیش از حد گرم شود.

دکتر هومن خلیقی
منبع : روزنامه سلامت


همچنین مشاهده کنید