پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا

لطفا مرا بشویید؛ اما نه هر روز


لطفا مرا بشویید؛ اما نه هر روز
همه ما وقتی که می‌خواهیم مثالی از زیبایی و لطافت بزنیم، پوست بچه‌ها را مثال می‌زنیم و به راستی هم نرمی، لطافت و طراوت پوست کودکان، مثال زدنی است ولی آیا فکر نمی‌کنید که این همه لطافت و زیبایی به مراقبت نیاز دارد؟ آیا می‌دانید که توجه، مراقبت و رسیدگی به پوست به‌خصوص از بدو تولد سنگ بنای حفظ سلامت و لطافت آن در سال‌های آتی عمر خواهد بود؟...
پوست نوزادان، پنج برابر نازک‌تر از بزرگسالان است. برخلاف تصور عموم، حمام کردن هر روزه نوزادان تأثیرات نامطلوبی دارد و به پوست آنها آسیب می‌رساند. نوزادان تا زمانی که نمی‌توانند سینه‌خیز بروند، نباید بیشتر از سه نوبت در هفته حمام گرفته شوند چرا‌که آن‌قدر کثیف نمی‌شوند. پزشکان معتقدند نوزادانی که والدینشان آنها را به طور مکرر حمام می‌کنند، دچار مشکلات پوستی شدیدی مانند اگزما می‌شوند. بهترین زمان استحمام صبح یا در انتهای روز، پیش از تغذیه است که پس از آن نوزاد شیر بخورد و به خواب برود. لباس نوزاد را با صابون‌های مخصوص بچه بشویید و از شستن با پودرهای لباس‌شویی و نرم‌کننده‌های لباس خودداری کنید زیرا این مواد برای پوست نوزاد ایجاد حساسیت می‌کند. لباس‌های شسته شده نوزاد را برای خشک شدن در معرض آفتاب قرار دهید.
● گاهی به پوشک بچه نگاه کن
حتما گاهی با التهاب پوست محل پوشک بچه که می‏تواند به سوختگی، خارش و درنتیجه برهم خوردن آرامش و خواب نوزاد منجر شود، روبه‌رو شده‌اید. برای رفع این التهاب، پای بچه را با آب گرم و صابون مخصوص بدن نوزاد بشویید و با دستمال نرم خشک کنید (حوله را روی پوست نکشید زیرا می‌تواند موجب تشدید ضایعات پوستی شود) سپس با پمادهایی که مخصوص سوختگی پای کودک است (اکسید دوزنگ جزو اصلی بسیاری از پمادها برای این منظور است) چرب کنید. مرتب پوشک نوزاد را عوض کنید و تا زمانی که سوختگی بهبود یابد از پوشک‌های بزرگ‌تر از اندازه استفاده کنید.
اگر ضایعه پوستی با پمادهای معمولی برطرف نشد، به پزشک متخصص مراجعه کنید و از مصرف کورتون‏ها بپرهیزید چون به عوارضی مانند نازکی و شکنندگی پوست و درنتیجه افزایش احتمال بروز عفونت در موضع منجر خواهد شد. در مورد التهاب ناحیه پوشک بچه پیشگیری از اهمیت فوق‏العاده‏ای برخوردار است: تاآنجا که امکان دارد نوزاد را هرچه سریع‌تر تعویض کنید و اجازه ندهید به مدت طولانی مدفوع و ادرار در پوشک باقی بماند.شب‌ها اغلب نوزاد به فاصله کوتاهی پس از به خواب رفتن ادرار می‏کند بنابراین تعویض کهنه یاپوشک دراین هنگام، از ادرار سوختگی شبانه جلوگیری می‏کند. پس ‏از هربار دفع ادرار یا مدفوع، موضع را با آب ساده یا صابون بچه شسته و خوب آبکشی کنید. سپس موضع را خشک کرده و بگذارید تا پیش از بستن دوباره هوا بخورد. هرگز از قسمت‌های خیس کهنه برای پاک کردن نوزاد استفاده نکنید زیرا با این کار آلودگی را روی پوست نوزاد پخش خواهید کرد. کیفیت، لطافت و قدرت جذب پوشک یا کهنه در پیشگیری از این مشکل بسیار مهم است. پوشک‌های یک بار مصرف رطوبت را بهتر جذب می‌کنند.شورت‌های لاستیکی تنگ به کودک نپوشانید.پوشک را محکم نبندید و از نوع لبه کشی استفاده نکنید زیرا علاوه بر اینکه موجب خراشیدگی کمر یا ران‌ها می‌شود، مانع از جریان هوا به داخل پوشک شده و موجب ایجاد محیطی مرطوب و مستعد سوختگی می‌شود.
● مراقبت از پوست کودکان بزرگ‌تر
یکی از کارهای مهم مراقبت از پوست کودک شستشوی منظم است. سعی کنید کودک را روزانه حوالی زمان معینی حمام کنید. حمام کردن روزانه به خصوص در هوای گرم به او احساس آرامش و طراوت می‌دهد. شوینده‌های کودک باید بسیار ملایم باشند چرا که چربی پوست کودکان کمتر از بزرگسالان است. صابون و شامپوی بچه به‌دلیل PH خنثی موجب تحریک و سوزش چشم نمی‌شوند و در بین شوینده‌ها، ملایم‌ترین ترکیب را دارند. پوست لطیف کودک پس از حمام دچار خشکی می‌شود. برای پیشگیری از آن می‌توانید چند قطره روغن بچه را در وان کودک بریزید و کودک را با این آب آبکشی کنید یا پس از حمام کردن و پیش از خشک کردن بدن کودک مقداری روغن بچه را به پوست خیس او بمالید.

دکتر هانیه زائررضایی
منبع : روزنامه سلامت


همچنین مشاهده کنید