پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا

تو چرا این‌قدر سرما می‌خوری؟!


تو چرا این‌قدر سرما می‌خوری؟!
دیروز آرین را بردم دکتر. دوباره سرماخورده بود و کمی تب داشت. توی سالن انتظار نشسته بودم که یکی از مادرها نزدیک من آمد. بچه‌اش نیمه‌خواب بود و ته شیشه شیر هنوز توی دهانش بود و گه‌گاه چشم باز می‌کرد چند مک می‌زد و دوباره بیحال می‌شد. آن مادر به من گفت بچه شما هم اسهال دارد؟ با اشاره به بچه‌اش گفت این که منو بیچاره کرده، دایم اسهال استفراغ دارد. تا حالا که یک‌سال و سه ماهش شده تعداد مواردی که به دلیل اسهال آوردمش دکتر از دستم خارج شده است. فقط کاش همین مشکل بود. دایم سرما می‌خورد. تابستان و زمستان ندارد. خندیدم وگفتم پسر من هم سرماخورده ولی خدا رو شکر سابقه اسهال یا سرماخوردگی متعدد نداشته است...
ازش پرسیدم دکتر نگفته چرا این‌قدر سرما می‌خورد یا اسهال می‌گیرد. شاید مشکلی دارد و بدنش ضعیف است راستی الان بهش چی دادی بخورد؟ جواب داد او.آر.اس دادم. اگر دایم مایعات نمی‌دادم که بچه‌ام از دست می‌رفت. نمی‌دانم چه بگویم دکتر معتقد است بچه‌هایی که مانند دختر من با شیرخشک یا شیرگاو تغذیه می‌شوند بیشتر اسهال می‌گیرند.
آن خانم می‌گفت دکتر گفته تحقیقات ثابت کرده مواد موجود در شیر مادر با روده بچه‌ سازگاری دارد، هم آب کافی به بدن او می‌رساند، هم سلول‌های ایمنی دارد. تغذیه با شیر مادر حتی مشکلات و بیماری‌های دیگر را هم می‌کاهد اما درباره سرماخوردن بچه‌ها دکتر نیلفروشان، فوق‌تخصص ژنتیک کودکان و استاد دانشگاه می‌گفت هر بار که بچه‌ سرما می‌خورد تنها نسبت به یکی از ۲۰۰ نوع ویروسی که عامل سرماخوردگی‌اند مصونیت پیدا می‌کند.
ویروس‌های متعددی موجب سرماخوردگی می‌شوند و بچه‌های کمتر از سه سال مکررا سرما می‌خورند و آب‌ریزش بینی و گرفتگی آن تغذیه‌شان را مشکل می‌کند. باید بینی و راه تنفسی او را تمیز نگه داری تا بتواند از پستان مادر شیر بخورد. مطالعات نشان دادند حتی اگر به دلایلی تغذیه مستقیم از پستان مادر مقدور نیست شیر دوشیده شده به بچه‌ بدهیم تا تنفس او منظم شود و روند بهبودش به دلیل مواد موثر شیر تسریع شود. من تا آرین سرما می‌خورد یا بینی‌اش می‌گیرد در وضعیت نشسته قرارش می‌دهم، رطوبت محیط و دمای اتاق را تنظیم می‌کنم و به دفعات مکرر شیر دوشیده شده را از طریق فنجان و نه شیشه شیر به او می‌دهم. تغذیه با شیر مادر ابتلا به دیگر بیماری‌های تب‌دار بچه‌ها را کمتر می‌کند و آنها به مراتب کمتر به عفونت گوش میانی دچار می‌شوند.
دکتر می‌گفت هیچ روشی برای پیشگیری از سرماخوردگی بچه‌ها به غیر از خودداری از تماس با افراد مبتلا وجود ندارد. انتشار ویروس از راه عطسه و سرفه به اشیا صورت می‌گیرد و بچه در این سن همه اشیا را به دهان و بینی خود نزدیک می‌کند. باید در این موارد دقت کنید. به‌‌طور‌معمول یکی دو روز پس از تماس با ویروس علامت‌های سرماخوردگی شروع می‌شود. اگر بچه غذا نمی‌خورد و تب دارد و ناخوش به نظر می‌رسد بهتر است زودتر با دکتر تماس بگیرید.

الهه رضاییان
منبع : روزنامه سلامت


همچنین مشاهده کنید