چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

شنونده حرف های کودک خود باشید


شنونده حرف های کودک خود باشید
یکی از مهارت های ویژه والدین این است که شنونده خوبی باشند و این امر می تواند منافع بسیاری برای خانواده داشته باشد. شنیدن سخنان کودکان به رشد حس عزت نفس در آن ها کمک می کند. اگر خوب و بادقت به حرف های کودک گوش دهید، در واقع پیام مهمی که به آن ها داده اید این است که آن قدر برایش ارزش قائلید که دوست دارید شنونده حرف های او باشید. علاوه بر این، گوش کردن مشتاقانه به حرف های کودک، راهی بسیار عالی برای کمک به اوست تا خودش مشکلات روزمره اش را بیان و رفع کند.
خوب گوش کردن به حرف های کودکان باعث می شود آن ها احساسات خود را بیان کنند و بر آن ها سرپوش نگذارند و تنش و ناراحتی درمیان اعضای خانواده از بین می رود. اگر بزرگ ترها به دنیای کودکان دقت نظر داشته باشند، عزت نفس آن ها را تقویت می کنند و انسجام خانواده به عنوان مجموعه ای متحد افزایش می یابد. احساسات، اساس زندگی بشر و قلب و روح زندگی خانوادگی است. اگر به کودکانمان کمک کنیم تا احساسات شان را درک و بیان کنند و به نحو درستی با آن ها روبه رو شوند، یکی از مفیدترین کارهایی را که والدین می توانند در مورد فرزندانشان انجام دهند، انجام داده ایم.
وقتی کودکان و نوجوانان، احساسات شان را برای شنونده ای علاقه مند بیان می کنند، در واقع به آن ها کمک می شود تا تعداد موضوعاتی را که تصور می کنند از عهده آن ها برنمی آیند، به تدریج کاهش دهند و طبیعت، قدرت و اهمیت احساسات را بهتر و بیشتر درک کنند و این مسائل باعث افزایش خودآگاهی، خویشتن داری و اعتماد به نفس آن ها در رویارویی با مشکلات روزمره زندگی می شود.

عابدیان
منبع : روزنامه خراسان


همچنین مشاهده کنید