جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

گذرگاه یو اس بی


گذرگاه یو اس بی
به نظر شما همنوازی چند نوازنده‌ زبر دست زیباتر است یا یک تکنوازی از یک نوازنده‌ ماهر؟ بله، معمولا همنوازی‌های گروهی با چند ساز، به وسیله‌ چند نوازنده، زیبا‌ترند. ولی انجام یک همنوازی بسیار مشکل‌تر از تک نوازی است. یک اشتباه در همنوازی ممکن است نظم گروه را برهم بزند و.... تفاوت در گذرگاه‌های موازی(مانند ارتباط بین صفحه نمایش یا چاپگر، با بورد اصلی) و سری(مانند ارتباط بین موشواره یا صفحه کلید یا میکروفن یا ... به بورد اصلی) مانند تفاوت در همنوازی و تک نوازی است. در انتقال موازی داده ها اگرچه سرعت بسیار زیاد است ولی پیاده سازی مدارهای آن مشکل و هزینه‌بر است. ولی در انتقال موازی سرعت کمتر است ولی پیاده‌سازی آن بسیار ساده‌تر و ارزانتر است. USB یک شیوه‌ ارتباطی سری است و به همین دلیل است که در اکثر ابزارهای جانبی مانند ۳MPها، دوربین‌های دیجیتال و... این شیوه‌ رد و بدل کردن را می‌بینید.
در ضمن، هنگام اتصال هر وسیله‌ جدید به رایانه، برای اینکه رایانه آن را بشناسد و بتواند با آن کار کند، نیاز به بوت شدن مجدد دارد، به جز اتصال ابزارهایی که با USB به رایانه متصل می‌شوند.
از دیگر مزایای اتصال به وسیله‌ گذرگاه USB انتقال مقدار کمی توان الکتریکی به وسیله‌ متصل شده است. که آن را از اتصال مستقیم به برق و ابزار‌های افت ولتاژ بی‌نیاز می‌کند.
در میان گذرگاه‌های USB، ۱ USB حداکثر تا MBit ۱۲s/ سرعت دارد، در حالی که سرعت ۲ USB تا MBit ۴۸۰s/ هم می‌رسد.

مهدی حاجی‌حیدری
منبع : روزنامه رسالت


همچنین مشاهده کنید